Lyckat spelsläpp för Gigantic Duck

Bomber Grounds

Trots att dataspelsbolaget Gigantic Duck har sin bas i Borås är de en del av The Game Incubator vid Science Park Skövde. I början av mars lanserade de sitt första spel, Bombergrounds: Battle Royale. Utan någon som helst betald marknadsföring fick spelet över 600 000 användare redan under de första 20 dagarna.

– Resultatet sedan lanseringen har ännu inte riktigt sjunkit in för oss, säger Jimmy Nyström, en av bolagsgrundarna.

Barndomsvännerna Alexander Martinovic och Jimmy Nyström har känt varandra sedan 11-årsåldern och har sedan dess ägnat många timmar åt att spela tillsammans. Tills de en dag bestämde sig för att göra ett eget spel.

– Det är genom spel som vi har byggt upp vår vänskap, och genom att göra ett spel tillsammans så har vi även kommit nära varandra. Det har gjort att vi kan ha allt uppe för diskussion, vilket har hjälpt oss i utvecklingen att göra en bra produkt, säger Alexander.

Hobbyprojekt

Gigantic Duck som bolag grundades under 2019, även om spelet Bombergrounds: Battle Royale började utvecklas redan för cirka två och ett halvt år sedan. Från början arbetade de med spelet på sin fritid som ett hobbyprojekt, men såg ganska snart att spelet uppskattades av spelare.

– Vi hade en liten community, som främst bestod av nära och kära i början, som sedan började växa med spelare utanför vårt nätverk när vi körde ut några publika tester av spelet. Ett Twitterkonto inom indiespel, Alpha Beta Gamer, skrev dessutom om spelet som gjorde att fler testade det, vilket validerade att folk tyckte att det var roligt, säger Alexander.

Gigantic Duck Alexander

Alexander Martinovic är glad över att kunna förverkliga drömmen om att släppa ett eget spel tillsammans med sin barndomsvän.

Kunskap om industrin

Ganska snart insåg Alexander och Jimmy att de ville arbeta med spelet på heltid. Under ett investerarevent fick de höra talas om Science Park Skövdes startup-verksamhet, The Game Incubator, som de har varit en del av sedan förra året.

– Det har varit bra att ha vår affärscoach att bolla med, och vi har på så sätt lärt oss mycket om industrin. Det har också varit till stor hjälp att fått stöd i samband med resor till olika event genom Sweden Game Arena, säger Jimmy.

Gigantic Duck Jimmy

Jimmy Nyström ser stödet från affärscoacherna vid The Game Incubator som en stor del i framgången.

Viral spridning

Den 6:e mars var det dags för Gigantic Duck att lansera Bombergrounds: Battle Royale, ett onlinespel för 25 spelare samtidigt, vars nisch är att göra sig bra på både mobil, PC och konsol, något som Jimmy kallas för ”super-crossplay”. Utan att ha spenderat några pengar över huvud taget på marknadsföring har spelet växt organiskt via Youtube till ett stort antal användare som vare sig Alexander eller Jimmy kunnat drömma om.

– På 20 dagar skapades 600 000 konton, vilket är fler än vi någonsin hade trott. Vi har fått viral spridning av stora YouTubers över hela världen som har testat spelet, vilket har resulterat i att det har hamnat i topp inom vissa kategorier på Steam, Google Play och Apple Appstore. Vi är jätteglada över att kunna realisera drömmen vi har haft i över två år, och nu är det upp till oss att kunna möta efterfrågan på spelet, säger Alexander.

Söker kapital

Framöver hoppas teamet kunna expandera sitt bolag och team. För att kunna göra det söker de just nu större kapital i form av investerare.

– Det har känts viktigt att vi har kunnat gå vår egen väg hittills, och jag känner mig stolt över att vi lät det ta sin tid. Vi har tagit stor risk eftersom vi både har agerat investerare och publisher själva, men söker nu kapital för att kunna expandera i snabbare takt och på så sätt investera i framtiden, avslutar Jimmy.

Text: Jennifer Granath
Foto: Gigantic Duck