AI-tjänst förenklar informationsflöde: ”En utmaning för många företag”

20250204_111739.jpg

Från padelsändningar till framtidens internkommunikation? Plailab, med Jimmy Lindström och Joel Enhörning i spetsen, har lanserat appen Newstail, en tjänst som skapar en skräddarsydd podd. Anpassat efter varje persons intresse.

- Användaren ska få den informationen den behöver, när den behöver det, säger Jimmy Lindström.

Företaget bildades år 2020, mitt under rådande padelboom. Initialt sände de padelmatcher live genom en playtjänst, men sedan dess har företaget genomgått flera pivoteringar. Efter att ha utvecklat en analysmotor för racketsport baserad på AI, hade de en tanke om att fortsätta skapa tjänster där AI kan göra stor skillnad.

Resultatet? Newstail.

- Newstail är en tjänst som skapar skräddarsydda ljudnyheter baserat på användarens intresse eller kompetensområde. Den skannar av världens nyheter och identifierar de mest relevanta för användare – och sätter samman dem i en egen podd, säger Jimmy Lindström.

Tjänsten anpassas efter personens utvalda kriterier och kan behandla allt från favoritspelare i fotboll – till viktig internkommunikation och företagsinformation.

- Internkommunikation är en utmaning för många företag. Nyhetsbrev via mejl, Teams, eller andra kanaler, blir alldeles för många kontaktvägar. Här kan varje anställd få all viktig information samlad i en ljudpodd, som kan omfatta internkommunikation, konkurrentanalyser och trendspaningar, säger Jimmy Lindström.

Newstail kan bidra till ökat medarbetarengagemang, då personalen känner sig mer delaktiga i verksamheten samtidigt som de får chansen att kompetensutveckla sig inom sina specialområden. Det leder oftast till ökad trivsel, produktivitet och lönsamhet.

Från B2C till B2B

Plailab lämnade planen att Newstail skulle vara en B2C-produkt. Efter tester beslutade de sig för att rikta in sig mot B2B-segmentet, vilket också har medfört en del tekniska förändringar i tjänsten. De har också genomgått ett ganska omfattande juridiskt arbete, då AI-lösningar och juridik är en invecklad process.

- Just nu ligger vårt fokus på att verifiera användarupplevelsen och säkerställa att vi har ett fungerande produktflöde, säger Jimmy Lindström.

Och fortsätter:

- När 2025 är slut hoppas vi ha en marknadsfärdig produkt och, med hjälp av rätt strategi och partnerskap, kunna etablera oss på marknaden.

Plailab ingår i Science Park Skövdes startup-program. Genom programmet har de fått hjälp att genomföra en Investment Readiness Process och fått tillgång till viktiga kontakter och nätverk.

- Science Park Skövde har hjälpt oss med många steg längs vägen. Allt med Science Park andas framåtanda och uppmuntrar till global spridning av lokala innovationer. Att vara en del av den här miljön har betytt väldigt mycket för oss, avslutar Jimmy Lindström.