Fyra miljoner i investeringar till Simumatik
Mikel Ayani började att utveckla en egen programvara, Simumatik, på sin fritid innan han sommaren 2018 blev antagen till Science Park Skövdes program för startups. Nu har företaget tagit in fyra miljoner i investeringar.
– Nu har vi möjlighet att visa vad vi kan verkligen göra och bygga något stort, säger Mikel Ayani, grundare och VD på Simumatik AB.
Mikel och hans fru flyttade från Spanien till Sverige i mars 2011. Sedan dess har han jobbat som konsult till Volvo GTO och på Högskolan i Skövde där han utvecklade kurser i automatiseringsteknik. Sedan han blev en del av Science Park Skövdes program för startups, satsar han helhjärtat på sitt företag Simumatik.
– Simumatik erbjuder ett molnbaserat verktyg med så kallade digitala tvillingar som gör det möjligt att simulera maskinen och säkerställa att så mycket som möjligt är korrekt digitalt, innan själva driftsättningen sker. En digital tvilling är en digital kopia av ett fysiskt objekt med alla dess egenskaper, så som rörelsemönster, status, plats och former, säger Mikel.
Utveckling och marknadsföring
Förra veckan blev det klart att Simumatik har tagit in fyra miljoner i investeringar från bland annat Almi Invest, Skaraborg Invest och tre privata investerare.
– Investeringarna kommer framför allt att användas till utveckling i form av personalkostnader, men även marknadsföring, säger Mikel.
Hjälp och support
Mikel har under sin företagsresa haft bra stöd från affärscoacherna inom Science Park Skövdes program för startups.
– Det vi har gjort skulle aldrig fungerat utan det stöd och den hjälp och support vi fått från coacherna, det hade i alla fall varit mycket svårare. De hjälper oss med allt från kontor, coachning, kontakter, redovisning och hur man bygger en bra pitch. De gör det enkelt för oss att bara fokusera på vårt jobb.
Bara början
Även från affärsutvecklarnas perspektiv har Simumatik varit med om en spännande resa sedan de kom in i programmet för snart tre år sedan.
– Simumatiks erhållna investering visar att vårt program för Startups fungerar för att skapa attraktion hos både kunder och investerare. Framgången har Simumatik skapat genom att ha fokus på sin målgrupp och genererat engagemang hos användare, som sedan blivit köpande kunder, vilket resulterade i nyckeltal som föll investerarna i smaken. Samtidigt har de har utvecklat och förberett organisationen för att kunna möta kundernas förväntningar. Detta är bara början på deras resa och nu får de möjligheten att skala upp sin affärsmodell till andra kundsegment, och det kommer att bli mycket spännande att följa, säger Petri Ahonen, affärsutvecklare på Science Park Skövde.