Hållbarhet är en trend inom dataspelsbranschen
Sweden Game Conference är över för denna gång, den tionde i ordningen. Konferensdeltagare, föreläsare, utställare och besökare kan se tillbaka på några givande och intensiva dagar med hållbarhet i fokus.
Sweden Game Arena driver Sweden Game Conference, ett samarbete mellan Högskolan i Skövde, Skövde kommun och Science Park Skövde. Magnus Ling är projektledare vid Science Park Skövde och den som hållit ihop arbetet.
– Med Sweden Game Conference sätter vi Skövde på dataspelskartan i ett internationellt sammanhang. Vid årets konferens hade vi representation från över 20 länder, säger Magnus Ling.
Totalt var det cirka 900 deltagare på konferensen, många av dem studenter från olika högskolor. Ett bevis på att Sweden Game Conference är en betydande aktör på dataspelsmarknaden är att energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman (S) invigde konferensen. Han pratade om det svenska spelundret.
– Vi är kanske Europas bästa spelland och topp fem i världen. I alla länder man kommer till så vet man om de svenska spelsuccéerna, sa Ygeman bland annat.
Sustainability and games
Temat för årets konferens var "Sustainability and games", men vad innebär hållbarhet i spelsammanhang?
– Många av föreläsarna talade om hållbarhet för branschen i fråga om arbetsförhållanden och arbetssätt. Spelbranschen tävlar med alla andra branscher så det gäller att erbjuda hållbara arbetsförhållanden för att personalen ska stanna och må bra. Spelindustrin har länge varit driven av entusiasm, men så kan det inte fortsätta, det är inte ett hållbart sätt att arbeta och det inser fler och fler, säger Per Backlund, professor i informationsteknologi vid Högskolan i Skövde.
– Årets konferenstema slog an på något som ligger i allas intresse och helt rätt i tiden. Det dockade väl in i Agenda 2030 om allas rättigheter och möjligheter. Konferensen är viktig för att visa upp det vi gör och att parterna i Sweden Game Arena kommer samman och får presentera branschen i samma fönster, säger Magnus Ling.