Mångmiljoninvestering för skräckspel: ”Vi har en helt annan medvind nu”

Housefire_Games.jpg

Teamet bakom Housefire Games.

Tre miljoner kronor säkrade i investering från en av personerna bakom succéspelet Raft. Nu vill Göteborgsstudion Housefire Games fortsätta på den inslagna framgångsvägen och lansera sitt skräckspel, Eclipsium.

- Det är ett helt nytt kapitel för oss, säger Erik Sandén, vd på Housefire Games.

Gänget som står bakom Housefire Games träffades på spelutbildningen på Yrgo i Göteborg. Efter ett game jam, där ett kort spel vid namn Rooted in Darkness skapades, fick teamet mersmak. Responsen de fick under game jamet, både på plats och online, var fantastisk. Det väckte en tanke.

– Vi såg en potential och valde att satsa. När man får en bra känsla samtidigt som idén landar på ett bra sätt, då är det bara att köra, säger Erik Sandén.

Sagt och gjort. Under skoltiden hade de ett längre projekt, examensarbete och praktik inplanerat. Alla dessa tre valde trion som grundade bolaget att spendera på sitt spel och sin spelstudio.

Efter en period av intensiv vidareutveckling valde de att skicka in sitt spel till Swedish Game Awards, en tävling för studenter och hobbyutvecklare. Där blev de nominerade till tre kategorier och lyckades sopa hem två av dem. Best Audio och det mest framstående priset av dem alla – Game of the Year.

– När proffs från spelindustrin bedömer ens spel och ger fina lovord och priser känns det otroligt kul. I början kändes det mest som en kul grej, men där och då insåg vi att det här var mer än bara tur och ett roligt sidoprojekt. Vi insåg nu att vi behövde ta det här på allvar.

Praktik blev miljoninvestering

Spelprojektet växte och spände sig över in i praktikperioden. Nu hade studion vuxit till fem personer och hade en handledare vid namn Kristina Björkman, som till vardags är affärscoach på Science Park Skövde. Under hennes guidning började gänget att aktivt arbeta tidigt mot finansiärer och publishers.

Efter ett besök på Sweden Game Conference i Skövde under hösten 2024, där de både pitchade och hade ett eget bås på mässan, knöt de viktiga kontakter. En av dem? Semih Parlayan, medgrundare till Redbeet Interactive, som tagit fram spelet Raft.

– Vi älskar Raft och hade spelat det innan. Semih och Redbeet hade vi sett upp till länge och det var inspirerande att få prata med honom och höra att han gillade vår idé, säger Erik Sandén.

Det första samtalet på SGC blev snabbt någonting mer. Efter ett gäng samtal och möten träffades Semih och gänget på Housefire Games. Då säkrades investeringen på cirka tre miljoner som nu har gett studion en rejäl skjuts framåt.

– Det kändes väldigt roligt och som en enorm lättnad. Fram till dess hade vi drivit allt ur egen ficka, helt utan kapital. Trots att det har varit tufft har vi aldrig tvekat på projektet. Vi har alltid trott på oss själva och att vår idé är bra.

Ett spel som spelar med retro

Spelet som Housefire håller på att ta fram heter Eclipsium. Det är ett skräckspel, men inte på det klassiska sättet. Här byggs en tryckande och intensiv atmosfär upp, där ljud och miljöer är centrala. Världen ska kännas levande, och spelaren måste ta reda på vad som har hänt och varför man hamnat där man är.

– Nu jobbar vi stenhårt med spelet och tack vare investeringen kan vi fokusera helt och hållet på utvecklingen. Vi har en helt annan medvind nu och siktar på att släppa ett så bra spel som vi bara kan, säger Erik Sandén.

Och fortsätter:

– Det finns bara en väg nu och det är framåt. Time to turn it up to 11!