På besök i parken: Soupmasters
Martin Calander och Ludvig Thelberg är bästa vännerna som träffades på gymnasiet och som nu vill starta ett eget företag, Soupmasters, genom Science Park Skövdes startup-program inom spel i Göteborg.
– Så uppstod han, Freezy Boy, ur den iskalla poolen. Det blev inspirationen för vår första karaktär i spelet Big Boy Boxing, säger Martin.
De båda vännerna har alltid varit intresserade av spel som många andra, och i början var det fram för allt roligt att skapa karaktärerna i spelen. De insåg snabbt att deras passioner och tankesätt kring spel var lika, och bestämde sig därför för att skapa eget spelföretag.
– Under gymnasiet satt vi längst bak och jobbade konstant på olika spelidéer. Vår passion för att göra spel har sedan växt fram ju mer vi har jobbat med våra idéer, säger Ludvig.
Bra välkomnande
Att jobba för att uppfylla någon annans spelidéer har aldrig tilltalat Martin och Ludvig.
– Vi såg det som en naturlig sak att göra och att vi hade det som krävdes för att jobba med design och produktion av ett projekt, samt skapa en unik identitet och stil på spelmarknaden, säger Martin.
Av en ren slump hittade de Science Park Skövdes program för startups.
– Vi fick ett bra välkomnande och det är alltid kul att träffa likasinnade personer och få råd och tips. Våra coachar, Jimmy och Per, har hjälpt oss väldigt mycket längs vägen.
Freezy Boy
Idén kring deras första spel, Big Boy Boxing, växte fram under gymnesietiden. Från olika situationer skapades karaktärerna som syns i spelet, bland annat Freezy Boy.
– En klasskompis darrningar och den dramatiska situationen under ett livräddningsprov på simlektionen inspirerade oss till att skapa den magra och scenskräcksfyllda boxningsmotståndaren Freezy Boy. Vi experimenterade med att få in våra karaktärer på ett bra sätt i ett spel. Till slut så kom vi fram till Big Boy Boxing, det perfekta spelet för att låta spelaren uppleva deras personlighet genom en actionfylld och komisk boxningsmatch, säger Martin.
Nästa steg
Nästa steg för Soupmasters är att utöka sitt team och lägga fokus på produktionen. Samtidigt går de snart in i den andra fasen under programmets gång, business phase.
– Om fem år så har vi släppt fler spel och utökat vårt företag, potentiellt även börjat förlägga spel som har samma kvalitet och liknande stil som oss.