Skövdemetoder för jämställdhet i spelbranschen intar världsscenen

Jenny Brusk och Vania Castagnino kommer under bästa möjliga sändningstid på GDC att presentera vilka barriärer som kvinnor, icke-binära och transpersoner upplever, och som hindrar dem från att starta företag.
På världens största spelkonferens, Game Developers Conference (GDC) i San Francisco, USA, kommer ett svenskt initiativ att inta scenen. Då ska Jenny Brusk och Vania Castagnino från Science Park Skövde lyfta frågan om jämställdhet och mångfald i spelindustrin.
– Vi är stolta att få representera Sverige på en sådan prestigefylld arena. Resultaten från vårt projekt visar att det är möjligt att bryta normer och skapa en verklig förändring, säger Jenny Brusk, projektledare och grundare av DONNA på Science Park Skövde.
Presentationen på GDC baseras på resultatet av projektet All In, där fokus var att utveckla metoder och verktyg för att inspirera fler kvinnor, icke-binära och transpersoner att starta spelföretag.
Där kommer Jenny Brusk och Vania Castagnino under bästa möjliga sändningstid att bland annat presentera vilka barriärer som kvinnor, icke-binära och transpersoner upplever, och som hindrar dem från att starta företag.
Det är inte första gången som Jenny Brusk står på scenen på GDC.
– 2017 presenterade jag arbetet med DONNA, som grundades 2011 för att få fler kvinnor till spelutbildningarna på Högskolan i Skövde. Den här gången har vi förmånen att få presentera All In-projektet på huvudkonferensen, vilket visar hur viktig frågan är för branschen, säger Jenny.
Stora problem i branschen
Projektet All In, som avslutades sommaren 2024, har redan lett till att företag bildats. Och fler är på väg.
– En av de största utmaningarna är bristande självförtroende, ofta i kombination med avsaknad av förebilder. Det gör det svårt för kvinnor att se sig själva som entreprenörer. Finansiella hinder, såsom begränsad tillgång till kapital, spelar också en stor roll, säger Jenny Brusk.
Vania Castagnino, affärscoach på Science Park Skövde, är ursprungligen från Peru och har länge arbetat med jämställdhetsfrågor inom spelbranschen, där hon bland annat var en av grundarna till motsvarigheten av DONNA innan hon flyttade till Sverige.
Hon menar att vikten av att skapa trygghet har varit avgörande:
– En nyckel till framgång har varit att skapa trygga rum där deltagarna vågar ställa frågor, även de som kan kännas "dumma". Vad är ett aktiebolag? Hur hittar man finansiering? Genom att erbjuda en inkluderande miljö där alla kan börja från noll, har deltagarna känt sig mer bekväma och stärkta i sin företagarresa.
Historiskt sett har spelbranschen haft stora problem med sexism och ojämställdhet. Men förändringarna har ofta börjat på just GDC. År 2013 hölls en kvinnopanel på konferensen, som blev startskottet för ett större jämställdhetsarbete inom branschen, där All In är ett av många projekt som kommit fram ur svallvågorna.
– GDC fungerar som en arena där agendan för branschen sätts. Ämnena som lyfts där spinner ofta vidare och blir till direkta förändringar. Vi ska leverera en presentation som är både lockande och konkret, det finns en chans för oss att verkligen påverka spelbranschen positivt. Det ser vi fram emot, säger Jenny Brusk.
GDC anordnas den 17-21 mars i Moscone Convention Center i San Francisco.
All in toolkit
Vill du veta mer om resultaten från All in-projektet? Klicka här!
För mer information, vänligen kontakta:
Jenny Brusk, projektledare och grundare av DONNA, Science Park Skövde
jenny.brusk@scienceparkskovde.se, 0733-85 50 51
Vania Castagnino, affärscoach, Science Park Skövde
vania.castagnino@scienceparkskovde.se, 0731-42 17 88