Startups imponerade under Science Park Skövdes pitchevent
Den 7 juni anordnade Science Park Skövde Startup ett spännande pitchevent för startups inom IT/tech, där entreprenörer fick chansen att presentera sina affärskoncept för en panel av erfarna branschexperter.
- Denna typ av event är viktiga inslag i vårt startup-program, säger Anna Emanuelsson, affärscoach i Science Park Skövde Startup.
En pitch är en kort och koncis presentation av en startups affärsidé, produkt eller tjänst. Det är ett tillfälle att på kort tid fånga intresset hos potentiella investerare, samarbetspartners eller kunder. Detta tränar de startups som deltar i Science Park Skövdes startup-program kontinuerligt på.
- Denna typ av event är viktiga inslag i vårt startup-porgram som en del att både validera marknad och målgrupp samt utvecklas i att bli redo att längre fram presentera investeringspitchar, förklarar Anna Emanuelsson, affärscoach i Science Park Skövde Startup.
Värdefull feedback
Under förmiddagen presenterade tidiga startups sina affärskoncept för en panel som bestod av Eric Fureback (Fureback konsult), Christer Strand (Silverbeach AB), Kajsa Phalen (Drivhuset) och Debbie Lygonis (Innovatum Science Park). Panelen gav viktig och värdefull feedback som ger entreprenörerna en möjlighet att fortsätta utvecklas och validera sina affärsidéer.
På eftermiddagen fick startups som hade kommit längre i sin affärsutvecklingsresa möjligheten att göra investeringspitchar. Företag som A1 Ingenjörer AB, Carjoy AB, Acerni AB, Lumilabs AB, Force HT AB, Lumeo Technology AB och Plailab AB stod på scenen och presenterade sina innovativa och skalbara lösningar för Christian Björkman (Almi Invest), Christina Helenius (Skaraborg Invest), Josef Nilsson (Spotlight Stockmarket) och Olof Svanberg (Svanberg & Co AB), som tillsammans utgjorde panelen.
Anna Emanuelsson var mycket nöjd efter pitcheventet.
- Vi fick se tolv professionella presentationer där alla har innovativa och skalbara lösningar med tydliga hållbarhetsaspekter. Panelerna var imponerade av den höga nivå som pitcharna har, så det är ett gott betyg! Genom att våra startups nu har fått värdefull och konstruktiv feedback från branschexperter kan de fortsätta att finslipa sin presentationsteknik och kommunicera sina affärskoncept på ett än mer övertygande sätt, avslutar Anna Emanuelsson.