Studenter skapade spel på två dygn – för att tända teknikgnistan hos unga
Sju spel producerades av dataspelsstudenter från Högskolan i Skövde under helgens Game Jam. Spelen utvecklades med fokus på att öka intresset för ny teknik och innovation bland unga i åldrarna 11-14 år. I måndags presenterades det vinnande spelet, Garage Lab, som skapades av studenterna Albin Näckmark, Alexander Freij, Amanda Laggeby, Wu Mingmin och Pierre-Benjamin Monaco.
– Det var en fantastisk möjlighet att skapa något som gjorde intryck på ungdomarna, och vi hoppas att de hade lika roligt att spela det som vi hade att utveckla det, säger Alexander Freij.
Undersökningar visar att intresset för STEM-ämnena (naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik) minskar bland yngre. På uppdrag av Volvo Group, tillsammans med Drivhuset Skaraborg, Science Park Skövde, Högskolan i Skövde, Balthazar Science Center och spelföreningen Ages, genomfördes därför ett Game Jam för dataspelsstudenter från Högskolan i Skövde under helgen. De sju spel som skapades hade som mål att öka nyfikenheten och intresset för ny teknik och innovation bland ungdomar i åldrarna 11-14 år.
– Vi vill öka intresset för STEM-ämnena bland unga och testar ständigt nya sätt att kommunicera och nå ut. Därför fick vi idén att använda spel och samarbetade med dataspelsstudenterna vid Högskolan i Skövde, säger Niclas Hermansson från Volvo Group.
Under måndagen presenterades de sju spelen som utvecklats under helgen, och de testades först av sjundeklassare från Helenaskolan i Skövde. Senare fick teamen pitcha sina spel för en jury bestående av Ben Clarke från Green Tile Games, Emil Kvarnström från IUS Innovation, Anna Nilsson från Drivhuset Skaraborg, Niclas Hermansson från Volvo Battery Mariestad, Linda Pettersson från Volvo Group, Max Björk från Ages och Henrik Ahlström från Balthazar Science Center.
– Det är en svår process att leverera något spelbart på så kort tid, men studenterna gjorde ett fantastiskt jobb. Jag är imponerad, säger Henrik Ahlström från Balthazar Science Center, som var en av de coacher som stöttade studenterna under helgen.
Dataspelsstudenterna fick även stöd och råd från spelföretag inom Science Park Skövdes startup-program för spel, Sweden Game Startup, som gav värdefulla tips under spelutvecklingen.
Ta prototypen vidare
Till slut stod teamet bakom spelet Garage Lab som vinnare av Volvo Game Jam. Spelet går ut på att bygga sin egen bil i Volvos fabrik i Mariestad, med målet att klara alla hinder på vägen mellan Skövde och Mariestad. Bilen utformades för att prestera så bra som möjligt under dessa förhållanden.
– Både vi i juryn och ungdomarna från Helenaskolan som testspelade var överens. Spelet var roligt, lärande och byggde på en kreativ, spännande idé. Prototypen var härligt rolig att spela och gruppens pitch imponerade stort, säger Niclas Hermansson.
Nästa steg för vinnarteamet och Volvo är att undersöka möjligheterna att ta prototypen vidare.
– Vi ska nu utvärdera vad vi kan göra tillsammans med våra partners, säger Niclas Hermansson.
Kajsa Quist Phalén från Drivhuset Skaraborg är också nöjd med helgens Game Jam.
– Det har varit god stämning och väldigt engagerade studenter som skapat fantastiska spel under helgen. Nästa steg för oss är att motivera och inspirera teamen till att vilja fortsätta utveckla sina spel. Vi vill få in teamen i vägledning hos Drivhuset och rusta individerna med entreprenöriella kompetenser, så att de är redo att ta sina idéer vidare genom Science Park Skövdes startup-program, säger Kajsa.