Nu är det dags att nominera parkens stjärnor 2025
Varje år kan du som medarbetare på ett företag i Science Park Skövde nominera kollegor, chefer, företag, arbetsplatser och startups som du tycker har gjort något extra bra under året. Nu har det äntligen blivit dags att skicka in dina nomineringar!
Smoofit vinnare av Science Park Skövdes Innovationspris 2025
Science Park Skövdes Innovationspris delas årligen ut under Näringslivsgalan i Skövde. Årets pristagare visar hur smart teknik kan skapa verklig förändring. Vi säger stort grattis till Smoofit som tog hem årets Innovationspris!
Eclipsium hyllas av The New York Times – så gick Housefire Games från nollbudget till succé
Göteborgsstudion Housefire har på kort tid gått från studentprojekt till internationellt uppmärksammad spelskapare. Med skräckspelet Eclipsium har de sålt över 30 000 exemplar och blivit omnämnda i The New York Times. Genom Science Park Skövdes startup-program för spel, Sweden Game Startup, har teamet fått stöd, coachning och möjlighet att satsa fullt ut.
SparePartners Sweden hjälper företag att spara tid och pengar
Tre stora, regionala industriföretag samverkar i ett pilotprojekt. Syftet är att testa en ny lösning för att kunna dela lagersaldo och information om försäkringsreservdelar.
– Med SparePartners Swedens system kan företag göra stora besparingar genom att minimera långa produktionsstopp, säger Erik Arnesson som driver företaget och får stöd i Science Park Skövde Startup.
Nyckeltal
Kulturministern Parisa Liljestrand besökte Science Park Skövde
Under tisdagen besökte kulturminister Parisa Liljestrand Science Park Skövde för att få en närmare inblick i svensk dataspelsutveckling och hur Skövde har vuxit fram som ett av landets viktigaste nav för spelföretag.
Pitchen på gymmet blev succé - 2,5 miljoner sålda spel på en dryg vecka
Pitch för kollegor på ett gympass. Idéspåning på lunchen och sen en veckas gamejammande. Efter semestern visades spelet för övriga teamet. Åtta veckor senare, den 21 oktober, lanserades RV there yet? på Steam. Efter en dryg vecka har spelet sålts i över 2,5 miljoner exemplar.
DONNA DAY främjar inkludering och jämställdhet i spelbranschen
DONNA DAY håller på att bli en självklar institution inom den svenska spelbranschen. Det är ett inkluderande evenemang med fokus på möten och lärande för studenter och mentorer från hela landet.
– Två av evenemangets kärnvärden är att möta förebilder och skapa legitimitet. När stora studios engagerar sig visar det att inkludering och jämställdhet är avgörande frågor för branschen, säger Jenny Brusk, grundare av DONNA och affärsutvecklare på Science Park Skövde.
Sparbanksstiftelsen satsar på utveckling – 3 miljoner till Science Park Skövde
Science Park Skövde får tre miljoner kronor i stöd från Sparbanksstiftelsen Skaraborg, en satsning som stärker parkens arbete med innovation och entreprenörskap.
– Det är mycket pengar. Men det viktigaste är kanske inte själva beloppet, utan den signal som ges - att vi är en strategiskt viktig utvecklingspartner i Skaraborg, säger Ingi Jonasson, vd på Science Park Skövde.









