Eclipsium hyllas av The New York Times – så gick Housefire Games från nollbudget till succé

Stående från vänster: Lucas Andreasson - Lead Programmer, Lukas Hron - Designer, Erik Sandén - Gameplay Programmer, Max Friberg - Creative Director/Lead Designer, Emil Forsén - CEO/Producer, Karl Thörsman - 3D Artist, Sean Österberg - Technical Artist. Sittande från vänster: Vilma Vuorenmaa - 3D Animator/Cutscenes, Jasmine Lenerhard - 3D Artist, Hudson Bikichky - Audio Director/Composer.
Göteborgsstudion Housefire har på kort tid gått från studentprojekt till internationellt uppmärksammad spelskapare. Med skräckspelet Eclipsium har de sålt över 30 000 exemplar och blivit omnämnda i The New York Times. Genom Science Park Skövdes startup-program för spel, Sweden Game Startup, har teamet fått stöd, coachning och möjlighet att satsa fullt ut.
På Sweden Game Conference hösten 2024 pitchades en spelidé av en kommande Göteborgs-studio i Science Parks Skövdes startup-program, efter att ha vunnit både ”Best Audio” och ”Game of the year”. Semih Parlayan, en av skaparna av succéspelet Raft såg potential i gänget från spelutbildningen Yrgo som kallar sig Housefire. Under våren säkrade de en investering.
Från investering till internationell hyllning
I samma veva tillsattes Emil Forsén som ny vd och kort efter det signerades också ett publisher-kontrakt med spelutgivaren Critical Reflex och Housefire Games har vuxit till nio anställda, utöver två konsulter. Den 19 september i år släppte de skräckspelet Eclipsium på Steam och under sista helgen i oktober omnämndes spelet i The New York Times.
– Investeringen har betytt allt för oss och utvecklingen av Eclipsium. Innan den arbetade vi heltid utan lön och Eclipsium var ett helt annat spel. Efter investeringen kunde vi plocka in Max Friberg som Creative Director, skrota år av legacy, finslipa våra pipelines och leverera en mycket mognare och tematiskt sammanhängande spelupplevelse på bara fyra månader, säger Emil Forsén, VD på Housefire Games.

Skräck som kryper under huden
PC-spelet Eclipsium är ett psykologiskt och psykedeliskt skräckspel, där story och den audio-visuella upplevelsen står i centrum. Här finns inga otäcka monster att slåss mot, utan här slängs du in i en psykologisk rysare där det handlar om att försöka dechiffrera metertjocka lager av symbolik medan ljudet får håret att resa sig på armarna. Sedan spelet släpptes har det sålt 30 000 exemplar och har fått över 1 300 recensioner på Steam. Den största publiken finns i USA och inför halloween-firandet i landet listade The New York Times ”5 Disturbing Games for Halloween Weekend”. I den listan recenserar de fem skräckspel och tipsar bland annat sina läsare om att försöka överleva Eclipsiums galna och sjuka värld. Sweden Game Startup öppnar dörrar för framtidens spelskapare
Emotionell och obehaglig upplevelse
– Det är förstås fantastiskt roligt att ha blivit omnämnda i The New York Times. Försäljningsmässigt har vi inte sett några mätbara effekter av det ännu, men det ger ju oss definitivt bragging rights, skrattar Emil och fortsätter:
– Spelutveckling är ju inte bara underhållning utan en konstform, och vårt mål med Eclipsium har alltid varit att leverera en upplevelse som är både emotionell och obehaglig. Och om vi kollar på recensionerna på Steam så verkar som om vi har lyckats!
Eclipsium är färdigutvecklat och kan njutas av spelare som älskar skräck runtom i världen. Men det stannar inte där för spelstudion. De är redan i gång med utvecklingen av ett nytt spel. Spelet går under arbetsnamnet ”Star Requiem” och denna gång är det en upplevelse inom genren Action adventure.
– Vi vill inte bara göra skräckspel. Housefire har som mål att ha korta utvecklingscykler och en stor bredd inom olika genrer som hänger samman genom att de är audiovisuella spektakel. Det är viktigt att ha kul, fortsätta utvecklas och vara nyfikna och orädda. Det är så vi bygger upp en spelindustri där vi bevarar och fokuserar på det som gör spel som kulturuttryck så speciellt, säger Emil.
Sweden Game Startup öppnar dörrar för framtidens spelskapare
Genom Sweden Game Startup har de haft Kristina Björkman som affärsutvecklare, hon har varit ett viktigt bollplank.
– Housefire är ett team som verkligen kämpade för att ta sig dit där de är idag. Det har varit riktigt roligt att följa deras resa, se dem växa och släppa sitt första spel, berättar hon.
– Vi är jättetacksamma för Science Park Skövdes startup-program. Det är en otrolig möjlighet att få hjälp med att bilda ett bolag och stöd för bland annat pitchning, investering och marknadsföring. Mitt främsta tips till de som vill börja göra spel är: Bara gör det! Det finns ingenting som hindrar dig, så sätt i gång idag. Det har aldrig varit mer tillgängligt, avslutar Emil.
Har du en idé som du vill göra till ett företag? Läs mer här