Microsoft och Nintendo deltog på Sweden Game Pitch

SGC 2019 - SGP

För att ge svenska startups möjlighet att knyta nya kontakter inom dataspelsbranschen genomförde Sweden Game Arena ett digitalt pitchevenemang i mitten av juni. Det resulterade i närmare 100 inbokade möten mellan startups, investerare och förläggare.

– Det visar att det fortfarande finns ett stort behov bland svenska startups att ta sig in i dataspelsbranschen, säger Magnus Ling, projektledare för Sweden Game Arena.

Under Sweden Game Pitch deltog 75 företag, som tillsammans genererade drygt 100 inbokade möten. Förutom svenska startups deltog investerare och förläggare från bland annat USA, Kina, Tyskland och Storbritannien.

– Vi är väldigt nöjda med antalet deltagare, både gällande antalet startups samt investerare och förläggare. Vi lyckades också med den internationella närvaron i evenemanget då även större aktörer som inte annars brukar delta på den här typen av evenemang fanns med, så som Microsoft och Nintendo, säger Magnus Ling.

Utvidga affärsnätverk

Sweden Game Arena brukar vara en samverkande part i samband med resor till internationella spelmässor och konferenser. Detta var första gången som Sweden Game Arena anordnade ett digitalt pitchevenemang. När branschen nu ställer om, handlar det om att fortsätta skapa rätt förutsättningar för startups att utvecklas och komma framåt.

– Majoriteten av deltagarna insåg vikten av att knyta nya kontakter, oavsett om det var intressant i nuläget eller inte, för att på så sätt utvidga sitt affärsnätverk. Flera uppgav även att evenemanget ledde till fortsatta konkreta affärsdiskussioner, vilket var målet, säger Magnus Ling.

Här kan du läsa tidigare publicerad artikel inför Sweden Game Pitch.

Sweden Game Arena är en del av Science Park Skövde AB. Läs mer här.

Publicerad: