Nytt techbolag vill förändra hur svenska konsumenter handlar

Mats Wiktorsson, vd för Awaresome, är förvånad över all fakta som går att få fram om maten i hans korg. Fotograf: Tobias Matteusson.
Hur kan konsumenter få bättre koll på vad de faktiskt handlar? Och hur kan framtidens kundklubb bidra till ökad hälsa, lägre kostnader och mer hållbara matvanor? Det vill det västsvenska techbolaget Awaresome ta reda på. Nu lanserar de Det stora matexperimentet – ett digitalt initiativ som ska visa vad vi egentligen lägger i våra matkassar, med hjälp av data som redan finns tillgänglig via dagligvaruhandelns kundklubbar.
– I dag känner många konsumenter ett missnöje över skenande livsmedelspriser, samtidigt som de vill handla både nyttigare och mer hållbart. Vi konsumenter upplever att handeln har svårt att komma till rätta med problemet, vilket gör att vi känner oss maktlösa, blir besvikna och tappar förtroendet, förklarar Mats Wiktorsson, vd på Awaresome, och fortsätter:
– Därför bygger vi på Awaresome ett mer transparent system för hållbara och hälsosamma matval som involverar både konsumenter, producenter och handeln. På sikt kommer det hjälpa konsumenter till ökat inflytande, vilket gynnar alla i livsmedelskedjan.
Awaresome bjuder in tusentals konsumenter att delta i experimentet, som pågår i drygt tre månader. Syftet är att ta reda på hur den data som finns om våra matinköp kan användas för att ge konsumenter bättre insyn och i förlängningen mer makt över vad de handlar och vad de faktiskt äter.
Så fungerar Det stora matexperimentet
Experimentet riktar sig till hushåll som är medlemmar i en eller flera av dagligvaruhandelns kundklubbar. Genom att frivilligt dela sin köphistorik med Awaresome kan data korsköras mot forskning, myndighetsrekommendationer och andra relevanta faktakällor. Utifrån detta kan hushållen få insikter om sina matvanor – och i framtiden kunna sätta mål för hur hälsosamt och hållbart de vill handla, samt få individanpassade tips och erbjudanden.
Awaresome med Mats Wiktorsson är vanliga konsumenter som i likhet med 40 procent av svenskarna vill äta mer hälsosamt (källa: ICAs framtidsrapport 2019) och mer hållbart, som 50 procent av svenskarna uppger (källa: SLU Holding 2019). Därför vill de nu ta nästa steg.
– Många beskriver att de tycker att det är svårt och tidsödande att sätta sig in i innehållsförteckningar, märkningar, prisnivåer, ursprung och rekommendationer. Därför har vi utvecklat ett system som gör det åt oss och som kommer att vara kostnadsfritt för konsumenter, säger Mats Wiktorsson.
När experimentet avslutas kommer alla deltagare att få ta del av beskrivande exempel på vad för fakta man kan få fram och hur systemet kan hjälpa konsumenter att handla på en övergripande nivå.
Det stora matexperimentet arrangeras av Awaresome AB och är en fortsättning på ett Vinnova-finansierat projekt om framtidsprototyper inom matsystemet, genomfört tillsammans med forskningsinstitutet RISE och designbyrån Boid. Projektet syftar till att utforska hur ökad transparens kan stärka konsumentens roll i livsmedelskedjan.
Läs mer om Det stora matexperimentet här
För mer information, kontakta:
Mats Wiktorsson, vd för Awaresome
E-post: mats.wiktorsson@awaresome.se
Mobil: 0705–55 91 16