Spel som ska skapa nyfikenhet för ny teknik presenteras under Volvo Game Jam

blobid0_1728543432587.jpg

Foto: Tobias Andersson (Toby Photography)

Måndagen den 14 oktober avslutas Volvo Game Jam. Dataspelsstudenter från Högskolan i Skövde har under helgen fått skapa spel med fokus på att öka intresset för teknik och naturvetenskap bland unga i åldrarna 11-14 år. Som avslutning ska studenterna pitcha sina spel för en jury där en vinnare utses och elever från Helenaskolan får möjlighet att testa spelen.

På uppdrag av Volvo Group, tillsammans med Drivhuset, Science Park Skövde, Högskolan i Skövde, Balthazar Science Center och spelföreningen Ages genomförs nu ett Game Jam för dataspelsstudenter från Högskolan i Skövde. Fokus ligger på att öka intresset och nyfikenheten bland unga, mellan åldrarna 11-14 år, för ny teknik och innovation.

– Undersökningar visar att intresset inom ämnena teknik, naturvetenskap och matematik minskar bland yngre. Vår tanke med detta initiativ är skapa nyfikenhet och intresse för just dessa ämnen. Förhoppningsvis innebär det att fler unga väljer utbildning och karriär inom tekniska yrken. Vi är också nyfikna på hur talangfulla spelutvecklare tolkar ett uppdrag som handlar om vår nya batterifabrik i Mariestad, säger Niclas Hermansson, kommunikationsansvarig på Volvo Battery Mariestad.

Genom Drivhuset har närmare 60 dataspelsstudenter från Högskolan i Skövde anmält sig för att skapa spel under helgen.

– Detta är ett initiativ från Volvo som vi alla kan skriva under på att det är ett problem. Vi måste försöka hitta kreativa sätt att lösa problemet, då det är en viktig pusselbit för framtidens kompetensförsörjning i Skaraborg. Vi har fått otroligt positiv respons från studenterna och är redo att köra igång, säger Kajsa Quist Phalén på Drivhuset.

Juryn som kommer att utse vinnaren av detta Game Jam består av: Ben Clarke från Green Tile Games, Emil Kvarnström från IUS Innovation, Anna Nilsson från Drivhuset, Niclas Hermansson från Volvo Battery Mariestad, Linda Pettersson från Volvo Group, Max Björk från spelföreningen Ages och Henrik Ahlström från Balthazar Science Center.

Utöver juryn som kommer att utse vinnaren, kommer även företag från Science Park Skövdes startup-program inom spel, Sweden Game Startup, att stötta studenterna under helgen genom att vara mentorer. 

Schema
13:00: Elever från Helenaskolan testar spelen samt röstar på sina favoriter.
14:00: Paus.
14:30: Presentationer på scen av alla team som deltar i Game Jam.
ca. 16:30: Juryn utser vinnaren.

Taggar

Publicerad: