Spelstudion storsatsar - "På en helt annan nivå"

Alone_in_the_Dark.2e16d0ba.fill-1400x700.png

Skövdebaserade spelföretaget Pieces Interactive har över tio titlar i sitt bagage, så som Magicka 2 och Titan Quest. De är nu tillbaka med det skräckfyllda äventyrsspelet Alone in the Dark, som har tagit företaget till helt nya höjder.

– Arbetet med Alone in the Dark har varit i en helt annan skala och genre jämfört med våra tidigare spel, säger Robert Lazic, VD på Pieces Interactive.

Pieces Interactive grundades 2007 genom Science Park Skövdes startup-program, och var ett av de första spelföretagen som etablerade sig i Skövde. Robert Lazic, VD på Pieces Interactive, grundade då ett annat företag som gjorde liknande resa i programmet, innan han 2010 klev in i Pieces Interactive. 2017 förvärvades företaget av Embracer Group.

"I en annan liga"

Under onsdagen släppte Pieces Interactive sitt största projekt hittills, äventyrsskräckspelet Alone in the Dark på PC, Xbox och Playstation. Bland huvudkaraktärerna syns välkända ansikten, så som skådespelaren David Harbour från Stranger Things och Jodie Comer från Killing Eve.

– Vi har jobbat på projektet sedan 2019, och det är det största projektet vi någonsin har jobbat med, vilket har varit både roligt och utmanande. Det är i en helt annan liga, vilket har gjort att vi har behövt skala upp. Alone in the Dark är ett gammalt IP från 1992 som vi har gett en nystart, säger Robert.

Alone_in_the_Dark_media.width-600.png

Fördubblats

Pieces Interactive har sedan projektets start nästan fördubblat sitt team, och är idag drygt 42 anställda där majoriteten jobbar från kontoret i Skövde. De har lockat talanger från olika delar av Sverige, så som Stockholm och Göteborg.

– Vi har rekryterat en del från det nätverk som vi har, vänners vänner och en del från Högskolan i Skövde och andra utbildningar i landet. En del som har kommit in som praktikanter har stannat kvar efter studierna och blivit en del av spelcommunityt här i Skövde, säger Robert.

Hitta processer

Förra året valde Pieces Interactive att finansiera en industridoktorand från Högskolan i Skövde, i form av Tobias Karlsson. Hans forskning ska bidra till förbättrade processer, för att på så sätt bli bättre med allt som har med bland annat projektutveckling, teamupplägg och rolldefiniering att göra. Det är första gången som ett spelföretag i Skövde väljer att investera i en industridoktorand.

– I dagsläget finns det en del forskning om spel, men oerhört lite forskning om just spelutveckling. Trots att spelindustrin är mer inkomstbringande än film- och musikindustrin kombinerat, saknar den alltså den forskning som vanligtvis följer med stora branscher, säger Tobias.

Genom att samla information direkt från spelföretag siktar Tobias på att ta fram förslag på åtgärder som kan förbättra spelutvecklingsprocesser.

– Mer specifikt vill jag hitta processer som tillåter kreativitet och välmående för spelutvecklare, utan negativ inverkan på den produktion som efterfrågas av ekonomiska intressen. Det innebär att sikta högt, men är det något jag lärt mig från de kreativa människor jag arbetat med i spelbranschen så är det att våga försöka.

"Stolt över teamet"

Robert och hans team på Pieces Interactive hoppas givetvis på ett lyckat spelsläpp när det under onsdagen finns tillgängligt för spelare världen över.

– När man själv har arbetat så nära ett projekt under så pass lång tid så kan det vara svårt att avgöra det på egen hand, men jag är otroligt stolt över vad teamet har lyckats uppnå.

Robert_Lazic.width-1000.jpg

Robert Lazic, vd Pieces Interactive.