Winter Pitch samlade framtidens innovationer

Under tisdagen anordnades Winter Pitch i Växthuset på Science Park Skövde, där entreprenörer från både digitaliserings- och spelbranschen tog chansen att presentera sina senaste idéer för investerare och förläggare. Dagen bjöd på en blandning av nystartade bolag och mer erfarna studios, alla med samma mål: att vässa sina koncept, få värdefull feedback och förhoppningsvis locka till sig nya samarbeten eller investeringar.
– Det var ännu en lyckad upplaga av Winter Pitch – en dag som lyckas samla morgondagens idéer under ett och samma tak, säger Daniel Nilsson, affärscoach på Science Park Skövde.
Totalt pitchade sex team inom digitalisering och nio studios inom spel. Företagen från Science Park Skövdes startup-program visade upp allt från mjukvarulösningar till kommande spelsläpp, vilket gav både bredd och djup åt presentationerna.
Digitaliseringsbolag som deltog var Liopep, Kunskapslitteratur, Jeniki, Plailab, Forsway och Simulation Partner. I panelen satt Pål Brattberg från Peasy, Maggie Malek från Almi Väst, Christian Björkman från Almi Invest samt Felicia Hedström från Connect Sverige.
Spelstudios som deltog var Mardröm Interactive, Solid Block of Power, Project Purple, Dofhouse, Studio Outlaws, Elva Entertainment, Glimeria, Studio Sture samt Gibbet Games. I panelen satt Armin Ibrisagic från DoubleMoose, Lars Håhus från Lama Lane, Binni Erlingsson från Behold Ventures och Stefan Lampinen från Game Advisor.


Träffa i tidigt skede
Efter respektive presentation fick företagen direkt återkoppling från en panel bestående av erfarna investerare och branschexperter. En av panelmedlemmarna, Maggie Malek från Almi Väst, hoppades att de pitchande företagen fick med sig något från dagen:
– Det var första gången för mig som panelmedlem så det var väldigt spännande att lyssna på företagen och få komma med input kring vad de kunde förbättra och ställa frågor som fick dem att tänka till. Till vardags jobbar jag som finansieringsrådgivare, där många av de företag som jag möter är finansieringsredo så det var intressant att få träffa startups som man annars möter i ett lite senare skede, säger Maggie.
Nya insikter och kontakter
För en del av teamen var det första gången som de pitchade. Så var fallet för Sara Persson som pitchade spelet Gothic Love för en fullsatt publik och expertpanel.
– Det var nervöst, men samtidigt väldigt kul! Det var otroligt skönt att få höra från panelen att det vi jobbar med låter spännande och möjligt att göra. Jag tar med mig nya insikter, kontakter och jag vet redan vad jag vill förbättra till nästa pitch, säger Sara.
Dagen avslutades med ett lättare mingel, där samtalen fortsatte. Nästa pitchevent kommer att genomföras i sommar, med nya hungriga team som står redo att pitcha.