Skövdes spelindustri lockade Adam till Skövde

Cobots

Med målet att bli en del av startup-programmet inom spel på Science Park Skövde, flyttade Adam Wallbergoch Sanna Wallberg Ylvén till Skövde och började studera dataspelsutveckling på Högskolan i Skövde. Nu släpper de PC-spelet Cobots på Steam.

– Det har varit en berg- och dalbana, säger Adam Wallberg, VD på Subfrost Interactive.

Adam Wallberg är född och uppvuxen i Torsåker, Gästrikland och har alltid haft ett intresse för spel. För att utveckla sitt intresse till att faktiskt arbeta med spelutveckling började han på yrkeshögskoleutbildningen PlaygroundSquad i Falun, där han träffade Sanna.
– Vi blev tillsammans under utbildningen och har gjort spel sedan dess. Vi hade praktik i Stockholm tillsammans och bestämde oss där och då för att vi ville starta vårt eget företag. Vi ville göra vår egen grej och inte jobba med någon annans spel, säger Adam.

Flyttade till Skövde

Både Adam och Sanna kände till Skövde som spelstad sedan tidigare.
– En kompis hade tidigare praktiserat på Stunlock Studios i Skövde och vi kände till att startup-programmet inom spel fanns och det var det som vi riktade in oss på från början.

Innan dess att de blev en del av Science Park Skövde program inom startups så började de studera spelutveckling på Högskolan i Skövde. Där träffade de Felix och Cecilia, som numera är en del av deras team på spelföretaget Subfrost Interactive.
– Vi började arbeta med vårt spel, Cobots redan under studietiden och ställde ut det bland annat på Sweden Game Conference 2019. Några månader senare gick vi med i startup-programmet och valde att satsa på det igen efter att ha lagt det på hyllan för en stund.

Adam Wallberg__

Adam Wallberg, VD på Subfrost Interactive

Programmering och filosofi

Förra veckan släpptes Cobots på Steam, med förhoppningen att även släppa spelet på konsol framöver, exempelvis Nintendo Switch.

Cobots är ett pusselspel där man kontrollerar tiden för att samarbeta med sig själv för att lösa korta banor. Tillsammans med sin robot går man till nästa runda och går tillbaka i tiden, för att sedan bygga vidare med fler robotar och pussel.
– Vi ville få in mer innehåll än själva spelmekaniken och bygga upp ett tema kring robotarna, som hittar meningen med livet. På så sätt tyckte vi att det var kul att blanda programmeringsestetik med filosofi, säger Adam.

Bra balans

Att vara en del av startup-programmet har varit en berg- och dalbana, menar Adam.
– Det var spännande och lite av en chock att man faktiskt får hjälp med hårdvara och kontor. En farhåga jag hade var att programmet antingen skulle vara för inblandat i vår produkt eller ha en för avslappnad inställning, men det är en bra balans gällande de krav som ställs och hjälpen som vi får. Det är med skräckblandad förtjusning som jag får testa på nya grejer, så som att pitcha och träffa människor inom spelindustrin genom digitala event, såsom Sweden Game Pitch, säger Adam.