Angry Demon Studio hyllar startup-programmet
Tjugo månader från idé till färdig produkt, det var tiden det tog för Angry Demon Studio att lansera sitt andra spel.
– Vi hade aldrig kommit så långt på så kort tid om vi inte varit en del av startup-programmet i Science Park Skövde, säger John Kalderon, vd i företaget.
Spelet som Angry Demon Studio släppte i början av augusti 2019 heter Apsulov – End of Gods. John beskriver det som ”framtida vikingaskräck” där den nordiska mytologin kombineras med science fiction i ett skräckfyllt äventyrsspel. Spelet släpptes på de nätbaserade plattformarna Steam och Good Old Games och har sålt bra.
De fem teammedlemmarna i Angry Demon Studio har alla gått på dataspelsutvecklingsprogrammet vid Högskolan i Skövde. De var studiekamrater, men läste olika inriktningar. Parallellt med att de gjorde sina respektive examensarbeten arbetade de på grunden till sitt första spel. Innan examen 2016 hade de fem bestämt sig för att fortsätta jobba tillsammans. Det ledde till att de sökte till Startup-programmet vid Science Park Skövde, blev antagna och började där på våren 2017. I november var det första spelet, Unforgiving – a northern hymn, färdigt för release.
Fokus på nästa spel
– Nu jobbar vi med fullt fokus på vårt tredje spel där vi valt att ta en ny riktning. Spelet ska vara lite roligare, inte så tungt som våra tidigare spel, ett lättsamt actionspel men med obehagliga karaktärer. Det blir en blandning av blod, våld, leksaker och glitter, mer vill jag inte gå ut med i dagsläget, säger John.
Teamet på Angry Demon Studio gör allting själva. Nu funderar de på bästa strategin för att nå ut till en ännu bredare publik med sitt tredje spel.
– Det finns fördelar med att vara ett litet team och jobba nära varandra. Om vi märker att vi är på väg åt fel håll så är det enkelt att ”vända skeppet”, det är mycket svårare i ett större företag. Teamets medlemmar har olika kompetens och kompletterar varandra väl:
• John är speldesigner, skriver manus och utvecklar karaktärer för spelet.
• Caroline är 2D-grafiker och animatör. Hon ger karaktärerna liv och målar koncept för abstrakta idéer och visioner.
• Victor är 3D-grafiker, environment artist och tech artist, vilket betyder att han skapar spelets miljöer.
• William är företagets audiodirector. Han skapar ljud och musik till alla spel.
• Carl är spelprogrammerare och det betyder att han skriver den kod, alla ettor och nollor, som datorn läser in och som gör hela spelet.
Hyllar startup-programmet
Det räcker nu inte att vara duktiga på att utveckla spel, det gäller att ha koll på så mycket mer för att lyckas.
– Vi hade aldrig kommit såhär långt på så kort tid om vi inte varit en del av startup-programmet. Våra affärscoacher har gett oss ett väldigt bra stöd. Via dem har vi också fått en affärsmässig bas och ett stort kontaktnät, säger John.
Han räknar upp de största fördelarna med att vara en del av startup-programmet vid Science Park Skövde:
– Den största nyttan har absolut varit att kunna prata med andra företag i parken, att dra nytt av deras erfarenheter och utifrån det utveckla egna marknadsföringsstrategier. Det går så fort i branschen att det är svårt att hela tiden hålla sig uppdaterad själv. Nu kan vi i vår tur dela med oss av våra erfarenheter till de bolag som kommit in efter oss. Det gäller att ge och ta, säger John.
– Genom att vi är en del av Startup-programmet får vi tillgång till ett eget kontor med datorer, skrivbord, stolar med mera, vilket också har varit värdefullt. Nu är vi på väg att lämna Startup-programmet, göra exit som det heter, och då måste vi skaffa oss ett nytt kontor och lämna plats för nya företag. Om det blir ett kontor i Science Park Skövde eller ”ute på stan” återstår att se, vi är öppna för olika lösningar.
Läs mer på angrydemonstudio.com
Bildtext startbild:
Angry Demon Studios består av Victor Jonsson, William Otto Sahl, John Kalderon, Caroline Petri och Carl Pettersson. Foto: Lena Petri