Danska och svenska spelstudenter utbyter erfarenheter
Nästa vecka kommer studenter från Game College Viden Djurs i Danmark att besöka Högskolan i Skövde och Sweden Game Arena för att ta del av spelmiljön som finns i Skövde.
Game College Viden Djurs är en av Högskolan i Skövdes samarbetspartners i projektet Game Hub Scandinavia 2.0, vars syfte är att stärka Skandinaviens position på den globala spelmarknaden.
– Internationell samverkan är viktigt och på så sätt skapar vi synlighet för våra utbildningar och för den unika miljön i Skövde inom spel. Ett tidigare lyckat exempel på den här typen av aktivitet är Summer Workshop som vi genomförde tillsammans med Shanghai Normal University 2019 som genererat ett bra inflöde av både utbytes- och betalstudenter sedan dess, säger Per Backlund, professor i informationsteknologi på Högskolan i Skövde.
Speltestning
Under veckan kommer de danska studenterna att få träffa studenter på Högskolan i Skövde och utbyta erfarenheter inom spelutveckling.
– En viktig aktivitet under veckan är när studenterna från Game College Viden Djurs och studenterna på kursen Spelprojekt 2 på Högskolan i Skövde kommer att mötas i olika sammanhang och bland annat testa varandras spel. Dessutom kommer Sweden Game Arena arrangera en industripanel som vänder sig till studenter från båda grupperna med fokus på spelproduktion och hur man kommer in i branschen, säger Per Backlund.
Goda grannar
Lucas Adler, lärare och koordinator på Game College Viden Djurs, ser fram emot besöket tillsammans med de 40 studenter som anländer i Skövde på måndag.
– Fem spännande dagar på Högskolan i Skövde väntar våra 40 Game College-studenter, som kan se fram emot workshops och föreläsningar med fokus på Game Design. Under veckan kommer vi att utveckla och testa spel med temat "Goda grannar" – ett tema som vi tycker är väldigt aktuellt.
Satsas på spel
Per Backlund hoppas att de danska studenterna kommer att få med sig nya erfarenheter och lärdomar efter besöket i Skövde.
– Vår förhoppning är att de lär sig något om vår syn på hur man kan arbeta med spelutveckling, hur man kan undervisa inom området genom att ha varit på en plats där spel och spelutveckling är viktigt och som det satsas på.