Fler sökande än någonsin till årets DONNA DAY

DONNA_2021_1200x.jpg

Att jämställdhet inom spelbranschen är en viktig fråga visar sig inte minst i antalet ansökningar till DONNA DAY, som arrangeras för femte året i rad i samband med Sweden Game Conference.

Nätverket DONNA, grundat vid Högskolan i Skövde, arbetar för att göra spelutbildning och spelbranschen mer jämställd. Arbetet ska resultera i en jämställd spelkultur och spelbransch där kvinnor och män kan delta och bidra på lika villkor.

För femte året i rad arrangerar DONNA nätverkseventet DONNA DAY i samband med Sweden Game Conference, där både studenter och yrkesverksamma i spelbranschen deltar.

Överväldigande intresse

Årets DONNA DAY är mer populärt än någonsin, och har mer än dubblerat antalet sökande från förra året. Med över 120 ansökningar, kommer 80 spelstudenter och 20 mentorer att få vara med under två dagar där Donna Day fokuserar på jämställdhet inom branschen och utmaningar som väntar spelstudenter när de träder in på arbetsmarknaden.

– Vi är överväldigade över hur stort intresse DONNA DAY genererar. Jag tror att det finns flera samverkande anledningar till detta. Vi har ett generöst och attraktivt erbjudande, vi har flera intressanta spelbolag som stöttar oss, vi har ett gott rykte genom våra tidigare deltagare och mentorer och, inte minst, för att restriktionerna äntligen lättar, säger Jenny Brusk, grundare av DONNA och innovationsrådgivare samt affärscoach på Science Park Skövde.

Jenny menar också att jämställdhet inom spelbranschen är ett högaktuellt ämne, och där DONNA DAY är ett viktigt bollplank för att utbyta erfarenheter och lärdomar, inte minst bland studenter som snart ska in på arbetsmarknaden.

Starka partners

I år har även nya samarbetspartners tillkommit till DONNA. Bland dem finns MindArk, DICE och CCP Games. Sedan tidigare är Coffee Stain Studios och Star Stable Entertainment partners.

– Vi är så stolta över att samarbeta med Donna Day för femte året i rad. På Star Stable Entertainment strävar vi efter att sätta kvinnor i fokus med all vår underhållning, från artister på vårt skivbolag, till våra anställda där vi för nuvarande har 54% som identifierar sig som kvinnor. Vi delar våra kärnvärden med DONNA DAY och vi är stolta över att stötta ett progressivt och effektfullt evenemang som syftar till att öppna dörrarna för fler begåvade kvinnor i spelindustrin, säger Ina Berntsson, Talent Acquisition Specialist på Star Stable Entertainment.

Jenny Brusk menar att DONNA DAY inte hade blivit av utan partners och mentorer.

– Några har varit med från allra första början, så som Coffee Stain Studios och Star Stable Entertainment. Det är väldigt roligt att DONNA har vuxit med ytterligare starka partners, som gör det möjligt att bland annat erbjuda gratis deltagande för alla studenter. Programmet för DONNA DAY utformar vi tillsammans med våra mentorer som gör ett fantastiskt jobb med att rusta studenterna inför arbetslivet, säger Jenny Brusk.

Publicerad: