Från Game Jam till startup – ”Vill få folk att skratta”

Copy_of_20230622_134347_s.2e16d0ba.fill-1400x700.jpg

De tre grundarna av spelföretaget Tiny Nomads möttes som spelstudenter. Några år senare vann de ett internationellt game jam, bland 350 konkurrerande bidrag, med spelet Nasal Nomad: Sniffer’s Delight. Nu är de en del av Science Park Skövdes startup-program för spel, Sweden Game Startup, där deras mål är att få folk att skratta genom sitt spel.

Jad Tawbi, Axel Sandstedt och Leo Wognum träffades på Uppsala Universitet, Campus Gotland, där de studerade olika områden inom speldesign och jobbade på flera projekt tillsammans.

– Vi stannade kvar på Gotland när undervisningen blev helt digital under pandemin, och många andra studenter åkte hem. Det gjorde oss till en väldigt tajt grupp vänner. Vi insåg snabbt att vi kompletterade varandra och våra idéer fick oss alltid att skratta, säger Jad Tawbi.

Efter examen 2022 gick de olika vägar, men ett år senare, våren 2023, hittade Jad ett Game Jam, Lv. 99, och frågade sina gamla studiekompisar om de ville vara med.

– Vi hade saknat att jobba ihop, så både Leo och jag hoppade direkt på chansen att vara med i tävlingen, säger Axel Sandstedt.

Sniffer_Dapenti_Sluggins.width-600.png

Bild: Nasal Nomad: Sniffer’s Delight

Vinnare bland över 350 spel

Game Jam-deltagarna hade nio dagar på sig att skapa ett spel baserat på temat "Ta ett djupt andetag."

– Det var då allt började. Vi skapade en prototyp som vi kallade Nasal Nomad: Sniffer's Delight. Vi tänkte, ‘Varför inte göra ett spel där man spelar som en näsa?’ Den första versionen av Sniffer the Nose ritade vi snabbt ihop i Paint, berättar Leo Wognum.

Spelet blev en av de tre finalisterna, och teamet blev bjudna till Singapore för att presentera sitt spel inför en panel med domare från bland annat SEGA, Refract Technologies, och den svenska E-sportföreningen.

De lyckades med sin pitch och vann tävlingen, vilket gav dem ett pris på 50 000 USD.

– Det var svårt att tro. Att något som började som en rolig idé tog oss hela vägen till Singapore känns som en dröm, säger Jad Tawbi.

Stöd för Gamescom

Efter Game Jam-framgången bestämde sig teamet för att fortsätta jobba på Sniffer’s Delight. De avslutade sina jobb och studier och gick ihop för att göra spelet till en fullversion.

– Då kontaktade vi startup-programmet och grundade Tiny Nomads AB. Jag hade tidigare pratat med Tilla Segerstedt från Aurora Arts, som också är en del av programmet, och det kändes som rätt väg att gå, säger Jad Tawbi.

Nyligen fick teamet stöd från Sweden Game Startup för att åka till Gamescom i Köln, där de träffade potentiella spelföreläggare och investerare.

– Gamescom var fantastiskt. Vi knöt många viktiga kontakter och fick värdefulla insikter om spelbranschen just nu. Vi fick också chansen att visa upp Sniffer’s Delight för en global publik, och det var tydligt att vårt knasiga spelkoncept fick folk att skratta, oavsett var de kom ifrån, säger Leo Wognum.

Framtidsplaner

Nu siktar teamet på att säkra finansiering och partners genom spelförläggare och investerare, samtidigt som de fortsätter att utveckla både spelet och företaget.

– Vi ser verkligen fram emot framtiden och vad vi kan åstadkomma med teamet och spelet, säger Axel Sandstedt.