Hur gör man en riktigt bra pitch?

headway-5QgIuuBxKwM-unsplash.jpg

Många av entreprenörerna som vi möter tycker det är klurigt att på ett kort och koncist sätt berätta om vad ens företag gör. Hur sammanfattas egentligen allt det där som man gör dagligdags och hur bibehåller man intresset hos lyssnaren? Det är här en bra pitch kommer in.

En pitch är en kort och övertygande presentation av en idé, produkt, eller tjänst. Syftet med en pitch är att få mottagaren att bli intresserad av idén och vilja veta mer, eller kanske till och med investera i den. En riktigt bra pitch kan också bidra till att bygga upp förtroende och trovärdighet för företaget eller personen bakom idén. Det kan öppna upp nya möjligheter till samarbeten, finansiering och marknadsföring, och hjälpa till att skapa en starkare varumärkesidentitet.

Pitchträning för etablerade företag

När det gäller startups, som är en del utav Science Park Skövdes startup-program, får de under programmets gång gott om träning i just pitchteknik. Nytt för i år är att även etablerade företag har möjlighet att utveckla sin pitchteknik.

- Företagen i parken kan boka in sig på pitchträning och testa sin pitch på oss affärscoacher. Vi ger feedback och erbjuder en trygg plats att testa och träna på, säger Carolina Green, affärscoach på Science Park Skövde.

Frågor?

Då är du välkommen att höra av dig till Carolina Green, affärscoach på Science Park Skövde, carolina.green@scienceparkskovde.se.

Pitchträningen sker varannan torsdagseftermiddag fram till juni. Därefter bjuder vi in till ett avslutningsevent där du får möjlighet att pitcha för en inbjuden panel.