Konståkaren som blev spelentreprenör – möt Wilma Gedda
Från veterinärdrömmar och konståkning på Västkusten, till driven entreprenör och spelutvecklare i Skövde. Wilma Gedda hade inga planer på att bli entreprenör, men med hennes driv kan man inte tro något annat.
Nu driver hon företaget Elva Entertainment, som har siktet på att bli nästa big thing inom Skövdes spelvärld med spelet Home Sweet Gnome.
Ända sedan barnsben har sagor och berättelser varit en stor del av Wilma Geddas liv, men först var planen att hon skulle bli veterinär. Under sista året på naturvetenskapliga programmet på gymnasiet började dock tankarna att vandra mot berättandet igen.
– Jag satt och pratade med min farbror på julafton angående framtiden och då sa jag att det hade varit en dröm att få jobba med berättelser till spel, säger Wilma.
Sagt och gjort, spelutbildningen Game Writing på Högskolan i Skövde blev då nästa stopp i stället för veterinärutbildningen. Efter tre år och en kandidatexamen inom medier, estetik och berättande, blev hon även klar med en utbildning inom 2D-grafik i januari 2024.
På Högskolan i Skövde genomför studenterna en rad olika spelprojekt. Tanken att driva ett eget företag föddes där, och realiserades på riktigt när Wilma deltog i en workshopserie inom ramen för projektet All In, som leddes av Science Park Skövde. Syftet med projektet var att ta fram verktyg för att få fler kvinnor och icke-binära att starta spelföretag.
– Workshopserien pågick under fyra veckors tid och efter att det var klart kände jag mig redo att starta ett eget företag.
Snabb entreprenörsresa
Det dröjde inte länge innan kugghjulen började att snurra. Efter en lunch med Tilla Segerstedt, vd på Aurora Arts, blev inspirationen än större. Med hjälp av Drivhuset började delarna till det som i dag är Elva Entertainment att byggas när de anslöt till deras Level up-program, där fyra veckors arbete avslutades med pitch.
Tillsammans med Kajsa Q Phalén, verksamhetsledare på Drivhuset Skaraborg, har de arbetat mot målet att skapa ett spelföretag där teamwork och kreativitet kommer först.
– Vi på Drivhuset märkte direkt att Wilma har de rätta egenskaperna för att bli en entreprenör. Första gången hon pitchade var en häftig upplevelse, det var som om hon aldrig gjort något annat! Det grundläggande arbete vi har gjort inom Drivhuset är en språngbräda inför nästa steg i företagets resa, säger Kajsa Q Phalén.
Nu har teamet bakom Elva Entertainment anslutit sig till startup-programmet Sweden Game Startup, som drivs av Science Park Skövde. Där får de stöttning i att bygga ett framgångsrikt företag.
– Under hösten har vi arbetat med att ta fram en spelbar prototyp av vårt spel, Home Sweet Gnome, och är nu i den första fasen av startup-programmet. Framtiden känns väldigt spännande, menar Wilma Gedda.
Inspirerats av Astrid Lindgrens sagor
Home Sweet Gnome är ett handmålat 2D-spel där man spelar en hustomte som bedriver ett bed and breakfast i en gigantisk trädkoja. Gästerna på boendet är sagoväsen från nordisk folktro.
– Jag vill att man ska hälla upp en kopp te, mysa under en filt och spela spelet samtidigt, säger Wilma Gedda.
Spelet är inspirerat av de berättelser och sagor som Wilma och resten av teamet själva tog del av när de var små. Astrid Lindgren, Elsa Beskow och John Bauer beskrivs som stora inspiratörer.
– Vi ser spelet som en slags vardagsflykt, att det är en möjlighet att gå in i vår lilla sagovärld för en stund. Det finns mycket nostalgi inblandat i det hela.
För Wilma har alltid laganda varit något som präglat hennes liv. Under många års tid var hon konståkare på absoluta elitnivå, där hon bland annat deltog i Sveriges juniorlandslag.
– Vi var tjugo åkare som var otroligt sammansvetsade. Laganda är något som är väldigt viktigt för mig, och det är också ett av de viktigaste ledorden för Elva Entertainment.