Krönika: "Bilaffärer – en av livets större pitchar"

Krönika i SLA - Gustaf Lexell.jpg

Samtidigt som nyårsklockorna klämtade och fyrverkerierna, med ett glödande eftermäle, tog fart upp mot det nattsvarta himlavalvet, diskuterade jag och frun att det nog var dags för ett känslosamt adjö det här året.

Nytt år, nya möjligheter brukar det ju heta. För efter nio år och 18 000 mil på nacken tyckte vi oss se en försvagad livslust i hennes motordrivna droska. Men avslut gör ont och väcker liv i minnen. Den här trotjänaren har dragit släp med både hästar och grisar, tuggat sig fram i snöstormar, lugnt transporterat tre bebisar i sina trygga säten och alltid ställt upp när vi behövt förflytta oss mellan A och B. Men allt har sin tid, beslutet var taget och bilförhandlarspelet skulle få inleda vårt 2025.

Första steget i processen? Identifiera marknaden och om vår gamla bil kan tillföra något värde! Ett tiotal bilhandlare, från norr till söder, mejlades för att råda bot på kunskapsglappet.

Jag upptäckte snabbt att begagnade bilar är lite som startups – värdet bestäms av historik, skick och, låt oss vara ärliga, hur väl man kan pitcha sitt erbjudande. Det är här storytellingen blir en viktig aspekt. Vår bil blev plötsligt inte bara en bil utan nu gäller det att sälja in de där minnena som skapats; ”Ett transportmedel för familjeutflykter” och ”det perfekta valet för småbrukare som oss själva och som efterfrågar en pålitlig och dragvillig bil”.

Kontentan av svaren från handlarna, som jag idkat elektronisk brevväxling med, visade sig vara ganska spretiga. Differensen mellan det lägsta och högsta priset var drygt 30 000 kronor. Men det spelar egentligen mindre roll, för jag hade fått det jag ville ha – nämligen en fingervisning kring det högsta priset. Detta kan nu användas i förhandlingen mot handlare som inte betalar lika mycket.

Andra steget i processen? Hitta en potent kandidat som kan ersätta den nuvarande bilen och därefter påbörja den hårda förhandlingen! Här kan man också dra nytta av yrkeslivet och fantisera om att bilhandlaren i själva verket är en investerare. Undertecknad är en företagare som kan skapa en sjuhelsikes tillväxt om investeraren hoppar på tåget. Nu gäller det att få till bästa möjliga deal. Sinnena spetsas. Det gäller inte bara att kunna prata för sin sak utan också att lyssna in den andra sidan. Vad verkar vara viktigt och vad ska man trycka lite extra på? Är det de nya vinterdäcken vi just investerat i? Eller kanske det faktum att vi haft bilen på service hos samma verkstad de senaste åren? På Science Park Skövde är det precis samma sak när vi hjälper bolag att växa. Det handlar om att fånga det som är unikt för varje bolag och lyfta fram det som är mest relevant för investerarna.

Diskussionerna fortgår. Bilhandlaren lägger fram ett förslag. Man sätter in en motstöt. Bilhandlaren möter en halvvägs. Här gäller det att spela svår. Jag ber att få fundera lite och eventuellt återkomma. Äg tystnaden och återkom inte, det ska ju handlaren göra. Så här fortlöper processen och efter otaliga funderingar, trix och förhandlingar, blev affären klar. Bilen är såld, och en ersättare är införskaffad. Kvar finns en kombination av lättnad och tomhet. Lite som efter ett lyckat event här på Science Park Skövde – adrenalinet har lagt sig, men man vet att det är dags att börja tänka på nästa stora grej.

Så, vad har jag lärt mig? Att bilförsäljning och affärsutveckling är två sidor av samma mynt. Det handlar om att förstå människor, skapa förtroende och navigera i den ständigt föränderliga marknaden. Och precis som när man sätter nyckeln i… nej numer trycker man ju på en knapp, för att starta sin nya bil eller fira sitt bolags första stora investering, så handlar det till slut om att blicka framåt – mot nya äventyr och nya möjligheter.

Hiss: När man har 600 bilder från ens bröllop att gå igenom.
Diss: Jag och barnen förlorade just semifinalen i Rocket League.

Krönika i Skaraborgs Allehanda

Krönikan är skriven av Gustaf Lexell, affärsutvecklare på Science Park Skövde, och publicerades i SLA den 22 januari 2025.