Krönika: "Som spelutvecklare gäller det att hänga med"
Den stora nackdelen för mig personligen med att jobba med spel är att jag har allt svårare att ha spel som hobby. Jag spelar helt enkelt mindre och mindre, vilket är lite av en sorg eftersom jag tycker det är ett riktigt roligt tidsfördriv. Men när jag jobbar med det dagligen har jag helt enkelt inte tid eller lust att prioritera mer spel i livet. Men för ett tag sedan slog det mig: En av de vanligaste frågorna jag får relaterat till mitt yrkesområde är “Jaha, så du sitter bara och spelar på jobbet hela dagarna då?”.
Standardsvaret från min sida var länge “Haha, nej om det ändå vore så väl!” och en efterföljande harang om att det är skillnad på att spela spel och utveckla spel. Det som slog mig var att i mitt jobb så är det viktigt att hänga med i vad som händer i spelbranschen så jag borde faktiskt ta mig tid att spela mer – och då helst på jobbet, som en viktig del av jobbet.
Idag är det enklare än någonsin att ta del av dataspel, så jag har inga ursäkter heller. Alla titlar som släpps idag finns direkt tillgängliga via någon av de digitala nedladdningstjänsterna som är kopplade till någon av spelkonsolerna. Nintendo har sin nedladdningsaffär eShop till Switch, Sony har sin variant på Playstationplattformen och Microsoft har sina varianter till både Xbox-maskiner och Windows-datorer. Dessutom har flera av dem börjat nosa på streaming-tjänster så man inte ens behöver vänta på nedladdningar eller bara köpa ett spel åt gången. Precis som med Netflix eller SVT Play för den delen finns det massor med spel tillgängliga på vilken enhet som helst, när som helst.
Men, skillnaden med spel som ni vet är ju att man spelar dem. En film-strömningstjänst är ju oftast linjär och när filmen eller serien är startad behövs inga fler kommandon, det rullar på tills programmet är slut. För att ta del av ett spel ger spelaren massor med kommandon, ofta flera i sekunden, för att föra handlingen i spelet framåt. Gå, hoppa, skjuta och prata – varje kommando har en knapp- eller spaktryckning bakom sig. Så för att ett strömmat dataspel ska funka behövs inte bara en ström åt ett håll, utan det är lika viktigt att det går att sända en obruten och snabb ström av kommandon för att kunna styra spelet. Det spännande med det uppkopplade samhället är att våra internetuppkopplingar numera är så rappa att det går att sända en pålitlig ström med kontroll-kommandon till ett datacenter, där dataspelet finns installerat och sen skickas bild och ljud tillbaka till min uppkopplade enhet.
Den här teknikutvecklingen har gjort att inte bara de stora spelföretagen är intresserade av att ha en del av dataspels-kakan, utan även de jättar som sitter på streaming-tjänsterna. Netflix, Amazon och Google försöker alla att bygga sina spelströmningstjänster, på samma gång som Microsoft och Sony gör det. Precis som i fallet med musik- och videotjänsterna så behövs det massvis med innehåll för att folk ska vara motiverade att betala en månatlig prenumerationsavgift – och just innehåll är något som vi är duktiga på att producera i Skövde. Vår långa tradition att ta fram nyskapande spel är just vad de multinationella stömningsplattformsägarna behöver, och tack vare att vår lokala spelindustri har ett gott rykte inom den globala spelbranschen ser framtiden ljus ut, även om sättet vi spelar på kanske förändras.
För mig personligen ligger nog nyckeln till att ta mig tid att spela mer i just strömningstjänsterna. Enkelheten och smidigheten tilltalar mig, speciellt om jag kan göra det för att följa, analysera och förstå dataspelens snabba utveckling – för det måste jag ju, det är ju mitt jobb!
Krönika i Skaraborgs Allehanda
Krönikan är skriven av Marcus Toftedahl, affärscoach på Science Park Skövde, och publicerades i SLA
14 november 2023.