Lisa möter Valheims 185 000 medlemmar

Lisa Kolfjord1.jpg

Sweden Game Arenas konferens, Sweden Game Conference, ledde Lisa Kolfjord till Skövde och ett växande community inom spelutveckling. Sedan dess har hon hunnit påbörja en resa med att starta ett eget företag och vara en del av en spelsuccé i världsklass med Valheim.

– Vi gick från att ha drygt 5 000 medlemmar på Discord till över 100 000 på en månad, säger Lisa Kolfjord, Community Manager på Iron Gate Studio.

Lisa Kolfjord är uppvuxen i Malmö och har sedan tidig ålder haft ett spelintresse. Som 14-åring började hon kalla sig själva för gamer och hon blev involverad i olika communities. Under gymnasiet kom intresset av att faktiskt börja jobba med spel efter att en kompis började studera speldesign.

Men att hon skulle börja studera animation på just Högskolan i Skövde var inte helt självklart, åtminstone inte till en början. Det var i samband med att David Gaider, Narrative Designer och Writer, och en person som Lisa såg upp till, skrev på Twitter att han skulle tala på Sweden Game Conference 2016, som hon för första gången besökte både Skövde och Sweden Game Conference.

– På ren impuls köpte jag biljetter till Sweden Game Conference och åkte dit för att lyssna på David. På konferensen träffade jag dataspelsutvecklingsstudenter från Högskolan i Skövde som berättade om programmen och Skövde som stad, vilket gjorde att jag åkte hem och läste på om skolan. Det var så det blev självklart för mig att jag skulle börja studera animation där, säger Lisa.

Bra erfarenhet

Att starta eget företag genom Science Park Skövdes startup-program var något som Lisa och några klasskompisar började prata om ett halvår innan det blev verklighet.

– Det var ett väldigt bra program, och coacherna gjorde sitt bästa utifrån situationen i och med pandemin. Att ha varit med i startup-programmet gav mig erfarenhet som jag kommer att ta med mig under lång tid framöver.

Under tiden som Lisa gick startup-programmet, sökte hon jobb på deltid. Det var så hon kom i kontakt med Iron Gate Studio. Men istället för ett deltidsjobb, blev hon erbjuden en heltidstjänst som Community Manager.

– Det ångrar jag inte idag med tanke på den resa som vi på Iron Gate Studios har varit med om, säger hon.

185 000 medlemmar

Några månader senare var det dags att släppa Valheim i Early Access på Steam. Det fullkomligt exploderade. Den första månaden såldes över 5 miljoner kopior och positiva omdömen strömmade in.

– Innan vi släppte spelet hade vi drygt 5 000 community-medlemmar och vi förväntade oss att det skulle fördubblas. Efter en månad hade vi över 100 000 medlemmar, vilket innebar en del övertidstimmar de första veckorna, säger Lisa.

Idag har de över 185 000 medlemmar på Discord och försöker hela tiden integrera med sina spelare.

– Under påsken hade vi exempelvis en tävling där de fick måla påskägg med tema Valheim, vilket var uppskattat, säger Lisa.

6 miljoner sålda kopior

Valheim har sålt över 6 miljoner kopior, och fantastin bland spelarna har inga begränsningar när det kommer till baserna som byggs i spelet.

– Vi har bland annat sett rymdskepp, Millenium Falcon, från StarWars, trollkarlstorn, enorma slott och en Taco Bell-restaurang, säger Lisa.

Taco Bell.PNG

Taco Bell-restaurang i PC-spelet Valheim.

Kommer växa

Teamet på Iron Gate Studios kommer att bli större samtidigt som flera uppdateringar är på gång.

– Nästa steg är en större innehållsuppdatering, vilket är det vi jobbar på nu. Sen har vi andra uppdateringar som vi jobbar med, så som nya områden och bossar. Vi går även igenom jobbansökningar som har kommit in just nu, så vi kommer att växa inom den närmsta tiden, säger Lisa.