På trendspaning i spelindustrin

Trendspaning GDC 2019

För femte året i rad var The Game Incubator och Sweden Game Arena utställare under Game Developers Conference (GDC) i San Francisco den 18 till 22 mars. Det var stort intresse i montern och deltagandet gav många nya kontakter. Några tydliga trender kunde också märkas.

GDC är ett av världens största fackmässiga event för spelindustrin. Under den intensiva veckan var det mycket fokus på ”cloud gaming” i och med Googles tillkännagivande av Stadia, en tjänst för spelstreamning. ”Cloud gaming” bygger på att spelupplevelsen streamas utan behov av nedladdningar eller krav på att spelarens utrustning ska ha hög prestanda.

– Den här typen av tjänst kräver mycket bandbredd. Det verkar till exempel inte fungera med 4G, vilket utesluter alla telefoner utan wifi. Jag tror inte att ”cloud gaming” kommer att revolutionera branschen riktigt än, men det kommer garanterat bli verklighet när tekniken kommer ikapp, säger Jimmy Öman, affärsutvecklare vid The Game Incubator.

GDC gav också ett kvitto på att VR/AR (Virtual Reality/Augmented reality) nästan är helt dött.

– En gissning från min sida är att det nog kommer ligga i träda tills nästa generation av hårdvara försöker starta revolutionen igen, säger Jimmy.

Värt att notera är också att Facebook inte fanns med under årets största fackmässa för spelindustrin, vilket tyder på att de släppt allt vad gaming heter.

Kamp om plattformen

Epic Games visade framfötterna under mässan. De har haft stora framgångar med online-spelet Fortnite och i slutet av 2018 tog de upp kampen med Steam som digital försäljningsplattform för spel.

– Epic Games gjorde en kraftig ansträngning för att etablera sig som top-of-mind-alternativet hos utvecklarna, både som försäljningsplattform och spelmotor. De har i dagsläget en royalty-andel på 12 procent jämfört med 30 procent för Steam, så vi har nog bara sett början på ett plattformskrig inom den digitala distributionen av PC-spel, säger Per H Dahlin, affärsutvecklare vid The Game Incubator.

Lyckat deltagande

Deltagandet under GDC kan sammanfattas som mycket lyckat med viktiga möten och kontakter, som bara kan nås där. Det var stort intresse kring den skandinaviska montern med bland andra The Game Incubator och Sweden Game Arena.

– Vi hade många intresserade besökare, men det var främst de första dagarnas inbokade möten på Game Connection, som gav mer konkreta resultat. Där träffas alla som är intresserade av att göra affärer. Vårt initiativ att samarbeta med Asien, just nu med fokus på Japan, bar frukt med många intressanta samarbetspartners som vi nu ska fortsätta diskussionerna med, konstaterar Jimmy Öman.

Fakta

Vid den 33:e upplagan av GDC ställde The Game Incubator och Sweden Game Arena ut tillsammans med åtta spelföretag och Högskolan i Skövde. Företagen, som ingår i The Game Incubator vid Science Park Skövde, är DoubleMoose Studios, Flamebait Studios, Itatake, Hiber, GuidingRules Games (tidigare Guru Games), Pieces Interactive, IGDB och GameCompanies.com. Representanter från Dataspelsbranschen fanns också på plats.