På besök i parken: Zcooly

Zcooly

Niklas Lundberg och Moa Lenngren är två av elva medarbetare på Zcooly som tillsammans skapar lärande spel för barn.

Drivkraften för medarbetarna på Zcooly är att skapa lärande spel för barn. Den tionde april släppte de sin mest omfattande uppdatering någonsin. Under några dagar låg de till och med etta på AppStore Education. Nu ser de framåt och försöker att förverkliga så många som möjligt av sina idéer.

Faktaruta Zcooly

Med drivkraften att skapa lärande spel för barn startade Jonathan Wadström Zcooly 2012. Alla spel är kopplade till grundskolans läroplan och var till en början riktade främst mot skolor. På senare tid hittar Zcooly sin primära målgrupp på den privata marknaden; föräldrarna till barn i låg- och mellanstadieåldern.

– Vi vet att barn tillbringar en hel del tid framför datorn, paddan eller mobilen. För oss är det viktigt att den tiden ska vara meningsfull, därför är ”Meningsfull skärmtid” vårt motto, berättar Moa Lenngren som är spelutvecklare.

Kollegan Niklas Lundberg fortsätter:
– När föräldrarna prenumererar på våra spel så kan de hålla bra koll på barnens spelande eftersom de får statistik på nästan allt. Det är naturligtvis även ett uppskattat verktyg för lärare och ett roligare sätt för barn att lära sig matematik.

Zcooly får bra respons på sina spel. Barnen har roligt och lär sig samtidigt, föräldrarna har koll på barnens skärmtid och lärarna gillar spelens läroplansfokus. En stor del i framgången ligger i att företaget sedan starten haft pedagoger anställda som vet vad barnen och läroplanen kräver i olika åldrar.

Meningsfull skärmtid är vårt motto.

Största uppdateringen

I början av april släpptes den största uppdateringen hittills i Zcoolys historia.
– Vi har jobbat med uppdateringen i ett år och är jätteglada att den fått ett så positivt mottagande. Under några dagar efter släppet låg vi faktiskt etta på AppStore Education, före de allra största i branschen, säger Moa.

Uppdateringen innebär att barnen kan starta alla Zcoolys spel från ön Sasmandu. De kan göra egna avatarer och utforska Zcoolys fantasivärld, samtidigt som de lär sig matte på ett roligt sätt.

Utmaningar med att driva företag

Zcooly är långt ifrån ensamma om att göra spel. Med många aktörer på marknaden är en av de stora utmaningarna att få genomslag och nå ut till målgruppen.

– Barn följer ofta en trend, att bli hipp bland kidsen är svårt. Vi har medarbetare som jobbar med marknadsföring dagligen och många influencers som skriver personligt om våra produkter. Informationen sprids bra i våra nätverk och gör att användarbasen växer sakta men säkert, säger Niklas.

En ännu större utmaning är att få ihop pengar. Idéerna är många och det kommer hela tiden nya, men det kräver både personella och ekonomiska resurser för att förverkliga dem. Av de anställda jobbar drygt hälften med utveckling och övriga med business.

Enkelt och roligt

Det är inte bara svårigheter och utmaningar med att driva företag, det är ofta enkelt och roligt också.

– Det är enkelt att komma på nya idéer, här finns ingen idétorka, men det är svårare att genomföra dem beroende på att vi är ett ganska litet företag. Vi har alla stor frihet inom våra respektive områden och det är fritt fram för alla att komma med input. Vi litar mycket på varandra och har fritt spelrum, säger Moa.

Zcooly_2

Barnen kan bygga sina egna avatarer.

Zcooly_3

Den fiktiva ön Sasmandu.

Fem år framåt

– En dröm vore ju att vara världsomspännande om fem år! Det är en häftig tanke. Fördelen med vår produkt är att den är lätt att använda i andra länder. Nu koncentrerar vi oss på Sverige och mattespel, framöver vill vi bredda både målgruppen och ämnena. De flesta som spelar nu är mellan sex och nio år, men vi har en pågående satsning på förskolan. Även eleverna på högstadiet ser vi som en intressant målgrupp, men det ligger lite längre fram i tiden, säger Niklas.

– Rent privat hoppas jag att jag är kvar på Zcooly om fem år. Vår inriktning på barn och meningsfull skärmtid ligger mig varmt om hjärtat, säger Moa.

Fördelar med att sitta i parken

Moa och Niklas är överens om att en av de stora fördelarna med att ha kontor i miljön Science Park Skövde är den sociala biten.

– Det är lätt att träffa andra spelutvecklare, man möts i korridoren och byter några ord. Det är också smidigt att ha fik- och lunchställe så nära. Jag trivs i parken, känslan är bra och lokalerna jättefina. Det känns som ett privilegium att få gå till jobbet varje dag, säger Moa.

– När vi har växt har det varit bra att sitta här. Nu sitter vi i Pergolan, den nyaste byggnaden i parken, i anpassade, fina och coola lokaler. Närheten till högskolan är också en stor fördel, vi har nära kontakt. Vi är med och förändrar samhället och är en del av en helhet. Det känns fint, kul och socialt, menar Niklas.

Startat en kodcirkel

Alla företag i parken har möjlighet att bidra till utvecklingen. Moa, som är spelutvecklare och ljudansvarig, startade tillsammans med en kollega en kodcirkel som en fortbildningsaktivitet där ett blandat gäng från parken och utifrån börjat träffas och programmera ihop.

– Vi kom igång lagom tills pandemin rullade ut över världen, så det har inte varit så många personer varje gång, men vi träffas och lär av varandra.

Läs mer om Zcooly.