Passpartout 2 har överträffat alla förväntningar

Passpartout 2.jpg

Frågan var inte om, utan när. Och den 4 april 2023 släpptes uppföljaren till Flamebait Games första spelsucce, Passpartout - the starving artist.
- Leveransen av Passpartout 2 - the lost artist har överträffat våra förväntningar liksom försäljningen första månaden på Steam.

Det konstaterar bolagets vd Mattias Lindblad som inte vill prata definitiva siffror. Men han gör en jämförelse mellan de två spelen.

- Under första månaden har vi sålt dubbelt så mycket av uppföljaren som vi gjorde av det första spelet under dess första månad. Otroligt att se att det var möjligt, säger han.

Ingen spikrak väg

Det första spelet släpptes 2017 och har sammantaget på Steam, mobil och Switch sålt en miljon exemplar. Sedan första spelet har bolaget släppt ytterligare ett par spel. Dock inga monsterhits.

- Så är det inom spelutveckling, det är bara att skaka av sig och gå vidare, säger Lindblad och konstaterar att bolaget är en Skövdeprodukt.

- Vi har gått hela resan från studenter på högskolan via Science Park startup-program till ett bolag som levererar spel. Utan infrastrukturen för spelutveckling som finns i Skövde hade vi nog inte klarat denna resa från 0 till 100.

Men vägen var inte spikrak från utbildning till startup.

- Nej, vi fick nobben första gången vi ansökte.

Flamebait-gänget släppte dock inte drömmen om ett eget bolag.

- Vi kom tillbaka med en ny ansökan med en ny idé. Och då kunde vi även visa flera prototyper som vi utvecklat och skapat intresse för och nedladdningar av. Vi visade med fakta att folk gillade våra spel.

"Nya erfarenheter och kunskap"

Resultatet är numer historia. Inte minst genom uppföljaren Passpartout 2 - the lost artist.

- Vi visste att vi skulle göra en uppföljare. Frågan vara bara när. Vi tog beslutet 2020 att utveckla tvåan. Det var ett bra beslut att jobba med andra spel emellan, det innebar att vi kunde ta med nya erfarenheter och kunskap in i utvecklingen av uppföljaren. Dessutom hade vi byggt upp ny kreativitet, passion och kärlek för vårt ip och därmed möjlighet att göra det rättvisa.

Strategin har lyckats. Uppföljaren får höga betyg 94-95 procent av spelare från många delar världen, spelet är lokaliserat till ett tiotal språk, bland annat kinesiska, tyska, polska, spanska, portugisiska och franska såklart, spelet utspelas i Frankrike.

- De höga betygen bevisar att vi gjort en bra leverans rakt igenom spelet, både tekniskt och upplevelsen för spelaren.

Nästkommande steg är dels löpande uppdateringar av spelet och kampanjer på Steam samt utgivning på Switch.

- Vi jobbar med en japansk förläggare för utgivning på den plattformen, troligen i oktober. En viktig del i utvecklingen eftersom vi har stora följarskaror i Asien, slutar Lindblad.