PIRR storsatsar i USA - TINC-programmet en viktig pusselbit

Anna.jpg

Bild: Anna Wallander, vd för PIRR

100 000 användare på bara några månader. Acceleratorprogram i USA. Nu är nästa steg en investeringsrunda. Målet är att rikta sig mot amerikanska venture capitalbolag. Därmed kommer företaget att kunna dra god nytta av sin medverkan i TINC.

Ett nytt alternativ till romantiska och erotiska fantasier som skapas med hjälp av artificiell intelligens (AI). Det är affärsidén bakom appen PIRR, en AI som skapar text utefter användarens egna preferenser kring erotiska fantasier. 

Anna Wallander, vd för företaget, har arbetat heltid med PIRR de senaste tre åren och företaget är just nu i Science Park Skövdes startup-program. Idén kom till med hjälp av en enkät som skickades runt bland vänner och bekanta, där det framgick att 87 procent av svarandena var intresserade av en ny typ av upphetsningsmedia.

Användarbas i USA

– Det finns forskning som visar att män går i gång på visuellt innehåll, medan kvinnor snarare behöver mer intellektuell stimulans. Det har vi tagit fasta på, säger Anna Wallander.

PIRR är skapat av kvinnor och designat utifrån ett kvinnligt perspektiv, men vänder sig till alla kön och alla sexualiteter. På bara några månader har antalet användare nått en bra bit över 100 000 och appens sessionsgenomsnitt ligger runt 22 minuter. Och det helt utan att ha investerat i något typ av marknadsföring.

– Det är väldigt fina siffror, det rör sig om ungefär tre gånger så lång tid som sessionstiden i en vanlig app.

Drygt hälften av användarna kommer från USA, vilket gjorde steget att satsa internationellt än mer självklart. Den amerikanska marknaden är världens största och PIRR bestämde sig redan från start, för att satsa på att bli en så kallad Unicorn (en startup värderad till över 1 miljard dollar). Då är valet av genren inte minst intressant faktum är att romance och erotica är världens mest inkomstdrivande genre.

Acceleratorprogram en väg framåt

– Den omsätter nästan dubbelt så mycket som thrillers och crime, som ligger på andra plats. Det visade sig också att genren är stor bland amerikanska kvinnor och vilket vi ser kring intresset för PIRR. Därför har vi valt att ha appen på engelska, berättar Anna Wallander.

Bolaget ansökte därför till TINC, ett acceleratorsprogram för nordiska startups som vill skala i USA. De kom med, och tillbringade tidigare i våras två och en halv vecka i USA för att utbildas, diskutera och pitcha för investerare. Till hösten väntar en ny investeringsrunda för PIRR och intentionen är att den främst ska rikta sig mot amerikanska venture capitalbolag. Därmed blir utbildningen extra viktig.

– Det är extremt värdefullt för oss att få komma till USA via TINC. I samma veva besökte vi också San Fransisco tech week för att pitcha för och träffa investerare. Det visade sig då att många redan kände till oss, vilket var oerhört roligt.

Hur har det gått till, med tanke på att ni inte lagt en enda krona på marknadsföring?

– Ja, det kan man undra. Jag tror att det handlar om, som i all företagsamhet, att vara rätt i tiden. Det är många som försöker hoppa på AI-vågen för att det är trendigt nu, men hela vår affärsidé bygger på verktyget artificiell intelligens. Vår användare är dessutom mogen för tekniken och hela branschen kring sexleksaker har de senaste åren gått från tabu till något man hittar i var och varannan Seven eleven butik. Tiden för kvinnlig sexuell frigörelse är här och där prickar vi in, med ett innovativt alternativ till de traditionella erotiska apparna.