PlayLab – unik mötesplats för dataspel och scenkonst
Det händer spännande saker i den stora scenlokalen på Kulturlabbet i Skövde. Här har spelforskarna Rebecca Rouse och Lars Kristensen från Högskolan i Skövde startat PlayLab för att utveckla nya sätt att berätta, med teknik kopplat till spelberättande och speldesign.
I samband med Kulturlabbets öppnande i juni 2022 invigdes PlayLab. Det är ett högteknologiskt formbart scenrum med möjligheter att utforska utrymmet mellan spel, spelteknik och scenkonst där forskare, professionella kulturarbetare och ungdomar samarbetar. Det finns liknande initiativ runt om i världen, men ingen av dem involverar allmänheten på samma sätt som PlayLab gör.
– Vi samverkar med både ungdomar, högskolestudenter, filmare, scenkonstnärer och forskare från olika länder för att tillsammans utforska nya vägar inom dataspelskonsten. Det är som en lekplats och ett laboratorium för scenkonst och dataspelsutveckling, berättar Rebecca Rouse.
Lars och Rebecca kom på idén om PlayLab när de lyssnade av deltagarna i ett nätverk de skapat. Future Media Theaters etablerades av Rebecca och Lars och där ingår ett 60-tal deltagare inom kreativa och pedagogiska yrken. I nätverket uttrycktes ett behov av en fysisk plats för att utforska professionell konst och teater med fokus på ny teknik och där ungdomar kunde engageras.
– Vi insåg att det saknades en plats för att experimentera kring dessa ämnen och därför startade vi PlayLab som drivs av Högskolan i Skövde tillsammans med Kulturlabbet, Science Park Skövde, Riksteatern, Folkteatern, GöteborgsOperan och Skövde kommun, säger Lars Kristensen.
Syftet med PlayLab är att ge näring till dataspelsutvecklingen så att Skövde kan fortsätta att vara en viktig plats för dataspelsbranschen. Att få med sig de unga är viktigt för att de ska våga testa tekniken och sedan börja skapa egna dataspel eller scenkonstverk.
– För att kunna utvecklas behöver man experimentera och testa nya saker. För oss är ekohjulet med ungdomar, spelstudenter och spelbolag viktig. Då får vi den utveckling av mediet som behövs för att det ska leva vidare och för att Skövde ska kunna utvecklas som spelstad, säger Lars Kristensen.
Sommarkurser på Högskolan i Skövde
PlayLab arrangerar tillsammans med Högskolan i Skövdes sommarkurser dit de som studerar dataspelsutveckling på avancerad nivå är välkomna. I somras kom cirkuskonstnärer från Fauna Circus och presenterade en föreställning som de ville utveckla åt det interaktiva hållet.
- Det var sex spelutvecklarstudenter från Högskolan i Skövde som tillsammans med Riksteatern Väst och cirkuskonstnärerna kom fram till hur berättelsen skulle vara. Det blev en interaktiv föreställning där publiken blev delaktig i historien med hjälp av olika slags teknik. De kunde styra ljuset och kommunicera med olika element i scenografin, berättar Rebecca Rouse.
Att möta sin publik och få direkt feedback är något som konstnärer är vana vid. Men för en spelutvecklare händer det mer sällan.
– Här får spelutvecklarna testa på att möta publiken. Efter föreställningarna bjuder vi på dryck och tilltugg och publiken och de som skapat föreställningen får möjlighet att prata med varandra om vad de upplevt, säger Rebecca Rouse.