Så fick Furab nya insikter och tillväxt genom Navigator Scaleup

Ett familjeföretag med rötter i lantbruket, ett starkt driv att utvecklas och ett tillväxtprogram som bidrog med både struktur, perspektiv och nya kontakter. När Marcus Furusköld, vd på Furab, summerar två år i Navigator Scaleup är det med stor tacksamhet för vad programmet gett. Insikterna har varit många, coachningen konkret och nätverket ovärderligt.
En resa från tradition till innovation
Furab är ett familjeägt industriföretag som sedan 1960-talet levererat tekniska lösningar till lantbruket. Idag är verksamheten betydligt bredare med specialisering inom agroteknisk utrustning, skruvtransportörer, fodersilor och väderskydd i form av båghallar i svenskt stål. I dag omsätter bolaget cirka 55 miljoner kronor och har 20 anställda.
– Vi har haft en stark organisk tillväxt de senaste fyra-fem åren utan att göra några förvärv. Vi tillverkar själva merparten av det vi säljer och ansvarar även för montage och driftsättning.
Marcus Furusköld, som tillhör tredje generationen, tog över företaget tillsammans med sin hustru.
– Det har aldrig varit någon tydlig förväntan från tidigare generationer att jag skulle ta över, men jag har alltid varit intresserad. Jag jobbade parallellt i företaget under mina universitetsstudier till agronom i Uppsala.
Stöd med rätt tajming
Tipset att ansöka till Navigator Scaleup kom från företagets bankkontakt och visade sig vara en fullträff. Programmet, som riktar sig till mikro- och småföretag i Skaraborg med ambition att växa, gav både utrymme för reflektion och strategisk utveckling.
– Jag brukar annars vara ganska restriktiv med att delta i liknande saker, men det här lät väldigt bra på förhand, berättar Marcus.
Genom coachträffar, workshoppar och dialog med Science Park Skövde fick Furab stöd i frågor som annars sällan hinns med i en intensiv vardag. Marcus beskriver programmet som ett forum där viktiga frågor ställdes och där svaren ofta ledde till nya insikter.
– Det har varit värdefullt att träffa kloka människor som vågar ställa svåra frågor. Det är viktigare än vad många tror.
Konkreta resultat och starkare nätverk
En stor del av värdet har legat i det personliga stödet från coacherna, både i form av strategiska analyser och vägledning i praktiska upphandlingar. Dessutom har programmet bidragit med nya kontakter som fortsatt vara värdefulla även efter programmets slut.
– Coacherna har hjälpt oss med olika typer av analyser och granskningar, samtidigt som de har varit stöttande när vi har arbetat med olika upphandlingar.
Effekterna av deltagandet har varit tydliga, även om det är svårt att peka ut exakt vad som påverkat vad.
– Vi har vuxit, helt klart. Furab har utvecklats och vi har samtidigt fått med oss många kloka insikter längs vägen.
För Marcus har programmet även inneburit en möjlighet att växa i sin roll som företagsledare. Genom erfarenhetsutbyte med andra i liknande positioner fick han nya verktyg för att kommunicera och leda.
– Det har varit en riktigt bra arena för att bygga nätverk med personer som gjort liknande resor och har vuxit snabbt. Jag har fått lära mig hur man bör tänka och kommunicera för att förstå vad som krävs i min roll, avslutar Marcus.