Skövdebolaget gör succé - Angry Demon hyllas för spelet Gori: Cuddly Carnage

Angry Demon_1.jpg

Angry Demon har fått fin kritik för senaste spelsläppet Gori: Cuddly Carnage konstaterar John Kalderon, i mitten, Caroline Petri och William Otto Sahl.

Ett gäng spelutvecklare från olika delar av Sverige sammanfördes i Skövde för sju år sedan. Efter några år i Science Park Skövdes startup-program för spel, Sweden Game Startup, har nu Angry Demon Studio tagit ett stort kliv och lanserat Gori: Cuddly Carnage. Och succén har inte uteblivit.

- Vi har gjort något bra och det är vi stolta över, säger studions vd John Kalderon.

Angry Demon Studio är ett av många svenska spelföretag som startats i Skövde, och genom Science Park Skövdes startup-program. Efter att ha träffats på högskolan som studenter, tog John Calderon och gänget sig vidare till startup-programmet där de spenderade sina första tre år som spelutvecklare på heltid.

- Alla kommer från olika platser i Sverige, vi är från Helsingborg, Stenungsund och Nyköping. Det som förenar oss är att vi är ett gäng sjukt passionerade spelutvecklare som bara vill göra coola spel som människor kan ha roligt med, säger bolagets vd, John Kalderon.

Kunde bygga studion från grunden

Efter att ha gjort olika spel inom allt från skräck till fornnordisk mytologi, fortsatte resan för Angry Demon Studio till ett eget kontor i centrala Skövde. Där hamnade de i, som de beskriver det, den riktiga världen.

- Vi fick med oss väldigt mycket nyttigt från tiden i Science Park Skövde och startup-programmet. Utan det hade vi inte haft någon som helst aning om företagande. Det gav oss en viktig grund och vi kunde bygga vår studio på riktigt. Innan vi fick sitta där hade vi ingen egentlig infrastruktur utan mycket skedde sporadiskt. Efter vi fick möjligheten att bygga vår egen bas tog utvecklandet fart, säger John Kalderon och fortsätter:

- Alla rena företagar- och ekonomifrågor var ju det som vi inte hade någon större koll på. Vi kunde utveckla spel, men hade inte så mycket mer kunskap än det. Med coacherna på startup-programmet fick vi stor hjälp som vi har haft nytta av dagligen sedan dess.

Gori.jpg

Gori: Cuddly Carnage

Positiv kritik på alla plattformar

Under slutet av sommaren släpptes Angry Demon Studios senaste och största spel. Gori: Cuddly Carnage. Det beskrivs som ett hoverboarding skate and slash-spel och i spelet får man styra en katt på en hoverboard som slåss med enhörningar i en spännande – och humoristisk – story.

- Spelet är inspirerat av den eran av spel som formade oss som unga. Den här typen av spel hade en övergripande story, men en tydlig level för leveluppbyggnad där man hela tiden kunde ta sig vidare. Liknande spel som vi spelade förr var Darksider, Devil May Cry och God of War, säger John Kalderon.

Vad skiljer då Gori mot andra liknande spel från förr?

- Gori är en hybrid av den här typen av spel, men med moderna bekvämligheter. Vi ville göra ett liknande spel som vi älskade som unga, fast med modern teknologi.

Gori kom ut den 29 augusti och släpptes då över alla plattformar. Oavsett om du som läser det här sitter på ett Steamkonto, ett PS5 eller ett Nintendo Switch, finns chansen att testa spelet som är utvecklat här i Skövde. Och vilken succé det blev.

- På Steam, där enbart de som köpt spelet kan recensera det, hade vi över 97 % positiva recensioner av de 500 första som köpte det. På Metacritic, som är den största spelrecensionssidan, ligger vi på det gröna (över 75 i poäng), på alla plattformar. Det är vi väldigt tacksamma för.

En framtid i Skövde

I och med spelsläppet kommer hösten främst bestå av att fixa till och sköta Gori, då vissa buggar kan slinka igenom nätet av granskning. Med hjälp av sitt community åtgärdas de löpande, men vid horisonten står redan de nya idéerna och stampar.

- När spelet är stabilt tänker vi gå vidare med nya projekt. Vi har alla haft lite småidéer på vad vi ska göra och inom en relativt snar framtid hoppas vi kunna presentera en helt klar speldesign. Det känns väldigt spännande och vi lovar att berätta mer om det i framtiden!

När det kommer till att utveckla spel har Angry Demon valt att följa magkänslan.

- Vi skulle helt kunna fokusera på vad marknaden vill ha och börja gräva i den änden, men det känns lika osäkert som att bara gå med sin magkänsla. Sedan starten har vi gjort det vi vill och där våra passioner ligger. Någonstans går vi dit som vår erfarenhet och magkänsla tar oss. Det känns bäst så och vi tror att det blir bäst projekt i slutändan av det.

Men kommer studion stanna i Skövde?

- Det är verkligen planen! Vi har någonstans slagit rot här och vi trivs väldigt bra i staden och allt som hör den till. I sju år har vi drivit Angry Demon Studio i Skövde, vi siktar på åtminstone sju år till, avslutar John Kalderon.