Spelstudio i Skövde investerar i forskning för ökad lönsamhet
Pieces Interactive har valt att finansiera en spelforskare från Högskolan i Skövde. Som svenskt spelföretag inom underhållning gör det dem än så länge unika. – Forskningen skapar förutsättningar för att skapa en bättre arbetsmiljö och snabba på vår produktutveckling, säger Robert Lazic, vd på Pieces Interactive.
Pieces Interactive är en spelstudio i Skövde som utvecklar spel för underhållning till konsol och PC. Företaget grundades 2007 genom Science Park Skövdes startup-program för spel - Sweden Game Startup. Sedan 2017 är studion en del av Embracer Group. De har nu valt att finansiera en industridoktorand från Högskolan i Skövde. Med det hoppas Pieces Interactive snabba på sin produktutveckling och därmed öka sin lönsamhet.
Bättre projekthantering för utveckling av spel
– Forskningen bidrar till bättre strukturer och processer inom vårt bolag och i produktionen av spel. Det skapar förutsättningar för oss att bli bättre på att hantera projekt och möjligheter att växa både som team och i projektstorlek, säger Robert Lazic, vd på Pieces Interactive.
På plats i företaget för att bedriva forskningen finns Tobias Karlsson, industridoktorand från Högskolan i Skövde. Han förklarar att spelutveckling kräver samarbete mellan flera olika specialister inom såväl konstnärliga som tekniska grenar, vilket snabbt blir en komplex uppgift som gör att produktutveckling kan ta lång tid.
– Min forskning går ut på att reda ut hur spelföretag lyckas samordna ett så komplicerat samarbete. Det gör jag genom att analysera och dokumentera återkommande utmaningar i branschen såväl som processer inom utveckling av underhållningsspel, säger Tobias Karlsson.
Välmående personal är en viktig aspekt
Med forskningen siktar Tobias Karlsson på att ta fram förslag på åtgärder som kan förbättra spelutvecklingsprocesser. Mer specifikt vill han hitta processer som tillåter kreativitet och välmående för spelutvecklare, utan att göra avkall på ekonomiska intressen. En smidigare process och färre kommunikationsproblem är det som Robert Lazic ser framför sig.
– Vi tror att forskningen kommer leda till effektivare processer inom projektutveckling, samt mindre frustration och stress hos personal. Forskningen har redan nu gett oss en bra inblick i vilka svagheter och utmaningar vi har att ta itu med, säger Robert Lazic.
Större än film- och musikindustrin men forskning saknas
Tobias Karlsson berättar att spelindustrin idag är mer inkomstbringande än film- och musikindustrin tillsammans men att det trots det saknas forskning som vanligtvis följer med stora branscher. Både Robert Lazic och Tobias Karlsson menar att detta till viss del beror på en oförståelse kring vad spelforskning faktiskt kan bidra med. Forskningen har därmed inte hängt med i branschens snabba tempo men det är en lucka som går att täppa igen.
Genom att samla information från spelföretag, där informationen kan användas dels för riktade forskningsinsatser men även för att anpassa utbildningar efter företagens behov, hoppas Tobias kunna bidra till att minska gapet som uppstått mellan akademi och industri.
– Min forskning kommer belysa en liten del av branschen men om fler forskare gav sig in i spelutvecklingsforskning skulle forskningen och i förlängningen även samhället komma ikapp den snabba utvecklingen i branschen, säger Tobias Karlsson.