Spelutvecklare och studenter samlas för att främja inkludering i spelsbranschen

DONNA-DAY.jpg

Under två dagar samlas spelföretag, som Thunderful, Mindark, Star Stable och Coffee Stain Studios, spelutvecklare och spelstudenter från hela Sverige för DONNA DAY. Syftet är att ge kvinnor, ickebinära och transpersoner möjlighet att bygga nätverk och lära sig mer om dataspelsbranschen.

Till DONNA DAY, som äger rum 24–25 oktober, kommer drygt 150 personer från hela landet, däribland representanter från tunga aktörer som EA DICE, Iron Gate Studio, MAG Interactive och Coffee Stain Studios. Årets program, som kommer fokusera på självledarskap, varvas av paneldiskussioner, rundabordssamtal och föreläsningar, och ger även möjlighet för spelstudenter att möta alumner som arbetar i branschen.

Nytt för i år är att det kommer anordnas ett DONNA-spår under Sweden Game Conference, den 25 oktober, som är öppet för alla deltagare på konferensen. Det blir föreläsningar och workshoppar, alla med fokus på hur dataspelsbranschen kan bli mer inkluderande och hur man kan sänka tröskeln för kvinnor att ta sig in i branschen.

Om DONNA

Nätverket DONNA startade 2011 för att öka andelen kvinnliga spelstudenter till dataspelsutbildningarna i Skövde. Då var andelen kvinnor 10 procent, idag ligger siffran på cirka 32 procent på Högskolan i Skövde, att jämföra med ett nationellt snitt på 27 procent. Trots att utvecklingen går framåt, med mer mångfald hos spelföretagen och bland spelkaraktärerna, så är branschen i stort behov av struktur- och attitydförändringar och förebilder. Evenemanget DONNA DAY grundades 2017 för att skapa en naturlig övergång mellan student- och arbetsliv och ge spelstudenter förutsättningar att kunna börja bygga sina nätverk inom branschen.