Stark positionering resultatet av långsiktig satsning
Under de senaste 20 åren har Västra Götaland och Skövde utvecklats till att bli Sveriges ledande plats för spelutveckling. Men det var inte en självklarhet att det skulle bli så. I början av 2000-talet hade Högskolan i Skövdes profilområde, IT-utbildningarna, alldeles för dåligt söktryck. Till slut kom man fram till att slå samman flera av de kunskaper som fanns på Högskolan för att skapa en dataspelsutbildning, som blev starten på en lång rad spelsuccéer.
– Det är ingen slump att hits som Valheim och V Rising kommer från Skövde, för att man har gett dem en bra jordmån och bra växthus, menar Björn Flintberg, digital strateg på RISE.
Det som började med ett gäng studenter och deras studentprojekt i en datasal på Högskolan i Skövde har idag utvecklats till en unik affärsutvecklingsprocess för spelidéer genom Science Park Skövde, till att fylla en stor idrottsarena med utländska gästtalare och tusentals konferensdeltagare samt exportsuccéer som sålt miljontals spel. Vägen dit har inte varit spikrak.
Resultaten av det ekosystem för spelutveckling som man skapat i Skövde var inte omedelbara: Den första miljonhitten från Skövde kom först tolv år efter att satsningen påbörjades. Sedan dess har det tålamod som finansiärerna till Sweden Game Arena visat, fått bära frukt genom återkommande världshits för Skövdebolagen.
Skapat lyskraft
Science Park Skövde, Högskolan i Skövde och Skövde kommun tillsammans med Västra Götalandsregionen etablerade Sweden Game Arena och satte målsättningen att bli en Europaledande nod inom dataspel. För att uppnå dessa ambitiösa mål har man under tre efterföljande projekt 2014–2022 samlat företagande, utbildning och forskning samt platsutveckling under paraplyet Sweden Game Arena, för att ge Västra Götaland lyskraft och förutsättningar att bli en attraktiv region för spelbranschen.
– Vi har erbjudit en helhet både där man kan utbilda sig och bli entreprenör på ett och samma ställe. Det har Sweden Game Arena gjort på ett fantastiskt bra sätt genom att skapa förutsättningarna som gör att dom yngre entreprenörerna väljer Skövde, säger Katarina Jonsson, kommunstyrelsens ordförande i Skövde.
Representerat den svenska spelindustrin
En bidragande anledning till den imponerande utvecklingskurvan är att Sweden Game Arena arbetat kontinuerligt för att bidra med goda förutsättningar för dataspelsföretagens exportsatsning. Sweden Game Arena har skapat internationell synlighet för företagen inom dess community under åren, genom nya kontakter och bevakning av trender inom branschen.
– Sweden Game Arena har återkommande representerat den svenska dataspelsindustrin på internationella konferenser och mässor, så som Game Developers Conference (GDC) i San Francisco och GamesCom i Köln, vilket har stärkt Sweden Game Arenas varumärke i den globala spelindustrin, säger Petri Ahonen, tidigare projektledare för Sweden Game Arena.
Nästa steg
Även om projektet Sweden Game Arena har avslutats, så kommer varumärket att leva vidare och utvecklas.
– Vi har sedan 2014 etablerat varumärket Sweden Game Arena som ett unikt ekosystem med internationell lyskraft, och nu tittar vi på vad nästa steg är för att öka intresset och volymen för akademisk spelutbildning, skapa förutsättningar så att fler företag når den globala marknaden samt hitta nya samarbetspartners som hjälper ekosystemet att utvecklas inom relevanta områden för spelutveckling, säger Petri Ahonen, tidigare projektledare för Sweden Game Arena.