Startups imponerade på investerare med sina pitchar

Pitchevent-feb24.jpg

Den 22 februari anordnade Science Park Skövde ett av sina årliga pitchevent där startups i startup-programmet fick presentera (pitcha) sina idéer för investerare och publik.

Dagens inleddes med att fyra startups inom profilområdet digitalisering pitchade sina affärsidéer. Under eftermiddagen var det i stället fokus på spel då 13 studios presenterade sina spelidéer för 19 investerare och förläggare. Syftet med pitcheventet är att företagen ska få provskjuta sina affärs- och spelidéer på investerare för att sedan få värdefull feedback som de kan ta med sig i den fortsatta utvecklingen av produkten/tjänsten. Vissa startups, som har kommit lite längre i processen, pitchar för pengar eller för att hitta nya samarbetspartners.

- Att få nätverka med både erfarna affärscoacher, entreprenörer, investerare och startups, samt pitcha vår idé i detta forum är oerhört givande och bekräftar vår tro på projektets potential. Det motiverar oss ytterligare att fortsätta vår strävan framåt, säger Stefan Saliba, medgrundare och vd för A.I Secure och fortsätter:

- Det hjälper oss inte bara att finslipa vår pitch, utan också att djupare förstå hur vi kan navigera vår väg framåt, identifiera potentiella utmaningar och möjligheter och anpassa vår strategi för att möta våra kunders behov.

Lovande startups och skarpa pitchar

En grundbult i startup-programmet är att företagen tidigt ska testa sin idé mot marknad.

- Panelens professionella feedback och spetsiga frågor är oerhört betydelsefullt för bolagen men också för startup-programmet. Den feedback som ges under eventet används för bolagens fortsatta utveckling, förklara Anna Emanuelsson, affärscoach på Science Park Skövde AB.

Så vad tyckte då investerarna?

- Jag tyckte det var ett kanonarrangemang! Framför allt var det såväl stimulerande som inspirerande att se den kreativitet och det driv som finns i spelbranschen i allmänhet och på Science Park Skövde i synnerhet. Det ska bli oerhört spännande att följa entreprenörerna på deras framtida resa - uppåt och framåt, säger Rickard Myrelid, affärsängel.

Daniela Sjunnesson, partner på node.vc instämmer.

- Det var ett nöje att delta på pitcheventet. Roligt att se alla väl genomförda pitchar! Hög kvalitet, välorganiserat och en fantastisk atmosfär. Skövdes spelscen fortsätter att lysa med lovande startups.

Företag som pitchade sina affärs- och spelidéer:

A.I Secure
Lendence
Memidori
Plailab
Moidi Interactive
Allvis Sthlm
Transcenders Media
Tiny Nomads
Glass Rock Gathering
Studio Downstairs
Studio Northshade
Gibbet Games
Varhand Publishing
Moon Flame Games
Dazed Games
Speldosa Interactive
The Fully Arcade

Efter pitcharna avrundades dagen med ett afterpitch-mingel där företagen, investerare och spelförläggare kunde fortsätta dialoger under mer avslappnade former. Efter ett lyckat event fortsätter arbetet med att utveckla företagen i startup-verksamheten. Nu är det bara några månader till nästa event - i juni är det nämligen dags för företagen att återigen gå upp på scenen och visa att just deras affärsidé är värd att investera i.

- Det är extremt värdefullt för bolagen att komma ut ur “bubblan” och pitcha för någon som står utanför och sätta sig i en situation där det faktiskt är på riktigt. Det skapar en anspänning och ger en extra nerv att prestera på topp, säger Daniel Nilsson, affärscoach på Science Park Skövde AB.