Stort intresse för årets Sweden Game Conference

Sweden Game Conference är i det närmaste en institution inom dataspelsbranschen i Sverige. Den 23–24 oktober är det dags för årets upplaga. Det blir givetvis fokus på business, utbildning och forskning. Dessutom en satsning för utveckling av branschen avseende både investeringar och generellt.
– Det har varit stort tryck i år, inte minst för Sweden Game Pitch och Indiecator. Det bubblar underifrån i svensk spelindustri, säger Tau Peterson som projektleder evenemanget.
Det är drygt 15 år sedan Sweden Game Conference såg dagens ljus. Allt sedan dessa har den arrangerats varje år och lockat såväl internationell som nationell stjärnglans för att driva utveckling för den svenska dataspelsbranschen i allmänhet och Skövde i synnerhet.
Årets upplaga bjuder på ett digert program av föreläsningar och paneler, närmare 40 fördelade på två dagar och en rad discipliner inom spelutveckling, allt från programmering och design till ljud och game writing likväl som marknadsföring, community och ledarskap.
– På torsdagen sätter vi business i fokus och på fredagen är programmet mer anpassat för studenter och olika discipliner för spelutveckling samt Portfolio Review och Career Fair, berättar Tau Petersson som räknar med dryga tusentalet deltagare.
Fokus investeringar för spel
Självklart blir det en Indiecator med närmare 20 spelutvecklare vars spel kan testas. Lika många utvecklare får möjlighet att pitcha sina projekt på Sweden Game Pitch. Båda delmomenten anordnas av Science Park Skövde.
Nytt för året är en specifik satsning på investerare och affärsänglar.
– Vi satsar på Put your money at play, en föreläsning som ligger direkt före pitcharna. Min kollega Anna Emanuelsson och jag kommer att berätta hur vi som inkubator och accelerator stöttar startups inom spelbranschen och hur branschen ser ut och fungerar. Syftet är att med kunskap bredda ägandet inom svensk spelindustri. Och på sikt kunna syndikera änglar från annan industri med änglar från andra branscher, förklarar Per Holmén, Science Park Skövde.
Eventet kommer att genomföras i Coffee Stain Studios lokaler som återfinns ett stenkast från Kulturhuset.
Spelbranschforum för utveckling
Det genomförs även en riktad samling för dataspelsbranschen - Spelbranschforum. Dagen sätter ljuset på dataspelsbranschens behov och möjligheter för fortsatt utveckling och betydelse för Sverige som exportnation.
– Spelbranschforum, tidigare Branschdagen, är tillbaka under Sweden Game Conference! Här samlar vi den svenska dataspelsindustrin, regionala spelkluster samt representanter från region, kommun och andra nyckelaktörer för att tillsammans diskutera den fortsatta utvecklingen av det svenska spelundret, säger Marcus Toftedahl och understryker bredden i arrangemanget genom de fem huvudpunkterna:
- Nationellt stöd för indiespelsutvecklare
- Arbetsgivarfrågor i spelbranschen
- Entreprenörskap bland spelstudenter
- Nationella nätverk
- Branschens utveckling i siffror
Internationellt på Game Education Summit
Det arrangeras även Game Education Summit på Scandic Billingen. I år med internationell prägel då International Game Developers Association, finns representerade.
– Vi är glada att välkomna Heather Cole från IGDA Game Education SIG. Hon kommer att presentera IGDA och särskilt det pågående arbetet med att förnya och förfina riktlinjerna för utbildning inom spelutveckling, så att de bättre speglar dagens behov inom branschen, säger Per Backlund, Professor vid Högskolan i Skövde som även drar en lans för övrigt innehåll under dagen:
– Vi jobbar intensivt för att spelindustrin ska förstå vikten av akademisk utbildning, liksom universitetens behov av samverkan. Vi behöver också informera forskningsfinansiärer om de särskilda förutsättningar som råder inom ett nytt och tvärvetenskapligt forskningsområde som spel.

Awards och Multiplayers
Som sig bör knyts eventet ihop under festliga former.
– Både på torsdagen och fredagen arrangeras kvällsevent för mingel och möjligheter att knyta värdefulla kontakter. Dessutom avslutar fredagens program med Game Awards Ceremony då förtjänta team ska prisas i tre kategorier, Indiecator, Sweden Game Pitch och givetvis Skövde Academic Game Award, slutar Tau Petersson och understryker att Multiplayers står för den musikaliska underhållningen.