Sweden Game Arena ställer ut på Europas största spelmässa
Mässan GamesCom i tyska Köln samlar hundratusentals spelutvecklare och gamers från hela världen under fem dagar i augusti. Sweden Game Arena finns naturligtvis på plats för att marknadsföra de företag som ställer ut under samma paraply.
I projektet Sweden Game Arena, en del av Science Park Skövde, ingår idag ett femtiotal spelföretag. Under GamesCom visar 22 av dem upp sig i den 160 kvadratmeter stora montern som Sweden Game Arena ansvarar för. De flesta företagen har sin bas i Skövde och Göteborg.
– Vi åker till GamesCom för att det är den viktigaste spelmässan i Europa, kanske till och med i världen. Vårt mål är att hitta nya kunder, inleda nya samarbeten, marknadsföra våra medlemsföretag och Sweden Game Conference med den avslutande festivalen 16-19 oktober, samt ta del av trender på marknaden, säger Magnus Ling, projektledare för Sweden Game Arena.
Spelbranschen är fortfarande en starkt växande marknad och det gäller att vara med där det händer.
– Vi har sett flera av våra lokala spelföretag födas, utvecklas och lyckas internationellt, till exempel Coffee Stain Studios, aktuella med sitt senaste spel Satisfactory och även yngre bolag som Flamebait med Passpartout: the starving artist som var deras första hit 2017. Att vi på mässan tar den svenska flaggan internationellt och syns under det gemensamma namnet Sweden Game Arena ger extra tyngd åt vår regionala spelindustri och åt de enskilda företagen, menar Magnus Ling.