Sweden Game Conference bjöd in den svenska spelbranschen till Skövde

_C8A2160_small.jpg

För första gången genomfördes Sweden Game Conference både på plats i Arena Skövde och online med närmare 800 deltagare den 14-15 oktober. Dessutom blev det ett nytt rekord för DONNA DAY som i år fick över 120 ansökningar.

Sweden Game Conference, som arrangeras av Sweden Game Arena, blev återigen en succé. Konferensen inleddes med en affärsdag med fokus på rekrytering, karriär och pitchning, som sedan följdes av en dag med fokus på spelutveckling med föreläsningar och paneler. Bland talarna fanns bland annat Lisa Kolfjord och Robin Eyre from Iron Gate Studio och industriambassadören Rami Ismail.

Under konferensen kunde deltagarna också besöka expot, där startups och spelprojekt visade upp sina spel för besökare, som också fanns i en version online.

– Utifrån de förändrade restriktionerna så blev konferensen en riktig succé och antalet deltagare som var på plats i Arena Skövde visade också att det fanns ett behov av träffas och nätverka, säger Magnus Ling, projektledare på Sweden Game Arena.

Nytt rekord för DONNA DAY

I samband med Sweden Game Conference arrangerade DONNA-nätverket DONNA DAY för femte året i rad för kvinnliga och icke-binära spelutvecklingsstudenter och professionella spelutvecklare.

DONNA fick in över 120 ansökningar vilket resulterade i att 80 spelutvecklingsstudenter och 20 mentorer fokuserade på jämställdhet i branschen och utmaningar som väntar studenterna när de kommer in på arbetsmarknaden under årets DONNA DAY.

– Det stora intresset bland både studenter och företag att gå med och vilja vara en del av DONNA DAY gör det tydligt att den här typen av evenemang för kvinnliga och icke-binära spelutvecklare behövs. Särskilt med tanke på vad som har rapporterats den senaste tiden om sexuella trakasserier och diskriminering av kvinnor i spelindustrin, även om dessa problem inte är nya. DONNA kommer att fortsätta arbeta för en inkluderande spelbransch så länge vi behöver, säger Jenny Brusk, grundare av DONNA samt innovationsrådgivare och affärscoach på Science Park Skövde.

Stöttning av partners

Sweden Game Conference hade stort stöd från sina partners, till exempel Tencent Games.

– Att ha stöttande partners och finansiärer är en viktig del av konferensen. Genom att ha världens största spelbolag, Tencent Games, som huvudpartner så tror jag att det sänder en positiv signal i branschen om vikten av Sweden Game Conference, säger Magnus Ling.

_C8A2098_small.jpg
_C8A2186_small.jpg