Sweden Game Startup dominerar pitchscenen på Invest in Games
Under onsdagen samlades stora delar av Sveriges dataspelsindustri på Dataspelsbranschens event Invest In Games i Stockholm. Där fick fyra utvalda spelföretag ta plats på pitchscenen för att presentera sina idéer för industriveteraner. Tre av dessa är en del av Sweden Game Startup – Science Park Skövdes startup-program som fokuserar på att stötta och utveckla Sveriges nästa generation spelföretag.
– Skövde är en världsunik hitmaskin i spelindustrin, säger Per Strömbäck, vd för branschorganisationen Dataspelsbranschen som arrangerar Invest in Games.
Invest in Games är en central plattform som sammanför den svenska dataspelsindustrin. Det är en dag fylld av intressanta paneldiskussioner, samtal och nätverkande, där även den årliga rapporten Spelutvecklarindex presenteras. Fyra företag fick även möjlighet att pitcha sina senaste projekt till en panel bestående av industriveteraner, så som Nick Button-Brown och Bibbi Wikman.
De pitchande företagen,SpeldosaInteractive, Tiny Nomads, Glimeria Studios och Finally Games, valdes ut bland företag från hela Sverige att pitcha under Invest in Games. Urvalet genomfördes av kansliet i samarbete med branschorganisationens nätverk av experter inom både spelindustrin och finanssektorn.
Tre av de fyra pitchade företagen, SpeldosaInteractive, Tiny Nomads och Glimeria Studios är en del av Science Park Skövdes startup-program för spel - Sweden Game Startup. Där får de stöttning i affärsutveckling genom coachning, nätverk, pitch och deltagande på internationella mässor. Att tre av de fyra pitchande företag på Invest in Games är knutna till Sweden Game Startup markerar programmets roll i att skapa företag med stark innovationskraft och attraktionsvärde för spelindustrin.
– Skövde är en världsunik hitmaskin i spelindustrin, menar Per Strömbäck och fortsätter:
– Att årets pitchtävling domineras av team från det Skövde-baserade programmet borde inte överraska någon.
Per Holmén är affärscoach på Science Park Skövde och menar att målsättningen är tydlig.
– Vår målsättning är att fånga upp tidiga idéer och stötta dem till att skapa starka och hållbara företag, och det långsiktiga arbetet har gett resultat. Det är en otrolig känsla att få se företagen utvecklas och sedan stå på scen för att presentera sina produkter.
IP till ny marknad
Efter eftermiddagens pitchtävling stod det klart att Stockholmsbaserade Glimeria Studios med Karma och Jonar tog hem segern och därmed även biljetter till vårens Game Developers Conference i San Francisco. Det är en mässa som ger en unik möjlighet att möta internationella aktörer inom spelindustrin.
– Det känns helt fantastiskt att vi vann. Vi blev lite överraskade, men det är väldigt roligt. Jag tror att priset kommer ge oss helt nya möjligheter för oss att exponera vårt IP till en helt ny marknad, säger Henric Ayree, grundare av Glimeria Studios.