Unikt projekt ger spelstudios möjlighet att nå internationell framgång

Gamescom_2016.jpg

Med det unika samverkansprojektet Interlink ska Science Park Skövde samla de svenska dataspelsklustren för att stötta nystartade spelföretag inför sin resa till den internationella marknaden. Sista anhalten är spelmässan Gamescom i Köln mellan 24-26 augusti.

Science Park Skövde har initierat ett projekt som finansieras av Tillväxtverket. Syftet med projektet, Interlink, är att samla och stärka interregionala samarbeten mellan olika aktörer i dataspelsbranschen och utveckla exportstöd till dataspelsföretag.

I den senare delen av projektet kommer en exportpilot att genomföras på den internationella spelmässan Gamescom i Köln i slutet av augusti, med efterföljande erfarenhetsutbyte för företag och regionala aktörer, med avsikten att nå fram till en gemensam modell för exportsatsning primärt för mindre dataspelsföretag.

– Förberedelserna inför en exportsatsning har en avgörande roll för framgång samt inhämtning av kunskap om vad investerare och förläggare letar efter. Företagens behov av stöd i hur de ska ta fram rätt information, i rätt format, och för rätt tillfälle samt få återkoppling från erfarna branschexperter innan de påbörjar exportsatsningen, är otroligt viktigt för att komma ut på den internationella marknaden, säger Petri Ahonen, projektledare för Interlink och Sweden Game Arena.

”Ovärderligt att delta”

Det Skövdebaserade spelklustret Sweden Game Arena har besökt Gamescom med nystartade spelföretag i sitt community under flera år, med gott resultat.

– Gamescom är i särklass det största internationella eventet för branschfolk och media. För mindre företag är det ovärderligt att delta, både för att synas och nätverka, men också för kapitalanskaffning och global medieexponering, för alla i branschen är där, säger Petri Ahonen.

Nätverk och global framgång

Samverkansparter för Interlink är spelklustren Sweden Game Arena (Science Park Skövde AB), Arctic Game (Science City Skellefteå AB), Game Habitat (Game Habitat Southern Sweden AB) och The Great Journey (Karlstad Innovation Park Ek för).

– Spelbolag är globala från dag ett och en möjlighet att delta på de stora mässorna är oerhört viktigt. För oss ger det både en möjlighet att knyta närmare kontakter med de andra spelklustren i Sverige, men också en möjlighet för våra bolag att nätverka och nå större marknader, säger Therese Mossberg, kommunikationsansvarig på Arctic Game.

Projektet delfinansieras av Tillväxtverket inom ramen för utlysningen Branschsatsningar för ökad export hos Sveriges SMF.