Utforska Skaraborgs magiska värld i nytt brädspel

Sagospelet.jpg

Äntligen är det här, brädspelet Sagospelet Skaraborg. Spelet bygger på berättelserna om Kiras och Luppes äventyr med Skaraborgs sagoväsen i bokserien KLUB

KLUB-böckerna om Kira och Luppe är en barnboksserie som utspelar sig i gamla Skaraborgs län. Varje kommun har en egen bok med ett eget mytologiskt väsen ur den svenska folktron, exempelvis Jättinnan i Falköping, Näcken i Tibro och Gäddfrun i Grästorp. Nu har böckerna också blivit ett brädspel som lanseras alldeles rätt tajmat med årets julklapp 2023 – brädspelet.

– Det var ett sammanträffande, men ett väldigt roligt sådant, säger Lars Vipsjö som varit projektledare för KLUB-projektet på Högskolan i Skövde.

Bästa sagan vinner

Spelet går ut på att lösa uppdrag genom att hitta på smarta och roliga sagor om skatter och väsen i Skaraborg. Spelarna kan hitta på sagor tillsammans, eller var för sig. De två olika spellägena gör att alla kan spela på det vis som passar dem bäst, kanske beroende på vad man gillar, eller hur gamla spelarna är.

– Vi har bland annat testspelat med museipedagoger som alla gillade tävlingsläget bäst, men var överens om att ifall de skulle spela med sina yngre barn skulle de välja samarbetsläget först. Om påhittiga föräldrar spelar med familjen går det nog bra om barnen är så små som fyra år, säger Lars Vipsjö.

Till stöd för berättandet finns en karta över Skaraborg, vilken utgör spelplanen, och spelkort med bilder och spännande information om väsen, magi och skatter, kopplade till olika platser på kartan. Platserna går att besöka och skatterna finns faktiskt att se.

Om KLUB-projektet

Barnboksserien KLUB är ett co-designprojekt som utformats av forskare och studenter på Avdelningen för spelutveckling vid Högskolan i Skövde, tillsammans med pedagoger och besöksmålsutvecklare i kommunerna i Skaraborg. Utgivare är Lokrantz förlag i Lidköping.

Bakom idén med ett brädspel där spelarna berättar sagor om väsen, skatter och magi finns tanken att på ett kreativt sätt föra både det materiella och immateriella kulturarvet vidare. Ett lekfullt sätt att ta upp och förnya en urgammal berättartradition.