Krönika: "Storsäljarna har utvecklats i Skövde"
På SVT Play finns sedan några år tillbaks en dokumentärserie som heter ”Det svenska spelundret”. I den serien berättas historien om hur ett litet land i norr blev, och fortfarande är, en världsledande nation inom spelutveckling. I Sverige har alltså en helt ny bransch växt fram, där mångmiljonsäljande storspel såsom Battlefield, Minecraft, Goat Simulator, Valheim och Raft inte bara utvecklats rent tekniskt utan också med det kreativa som ligger bakom.
Den uppmärksamma läsaren kanske undrar vad det här har med oss här i Skövde att göra, men det är så himla kul att de tre sistnämnda spelexemplen ovan som har toppat världsomspännande spelförsäljningslistor i åratal, är utvecklade just här i Skövde.
Häromsistens hade jag förmånen att få prata om hur väl vi lyckats att bygga en stark spelindustri i Skövde under ett seminarium i riksdagen. Inför ett sådant framträdande vill en ju liksom ha bra argument, gärna med konkreta siffror som kan peka på varför det är värt att satsa på att utveckla inte bara spel, utan även utveckla den svenska spelbranschen. Några av de bästa argumenten vi tog fram är att en investerad skattekrona ger minst sex skattekronor tillbaks. ”Det är en sak som vi vet fungerar i Västra Götaland och då borde det väl fungera hyggligt lika även på nationell nivå”, argumenterade vi för.
Här gäller det också att vara noga med att vi inte är runt och tigger pengar helt skamlöst, nej vi erbjuder ett sätt för Sverige AB att kunna stärka en framåt och attraktiv bransch. ”Vi behöver en nationell strategi för spelbranschen, för kolla så bra det blir med en ordnad satsning i Skövde”, var vårt huvudbudskap.
Det är lätt att fastna i siffror och ovanstående argument var så klart riktat åt personer i till exempel näringslivsutskottet, men spel är lika mycket kultur som business i dagens samhälle. Här kommer ofta en del fördomar in, till exempel att spel är något som barn håller på med och att det bara är killar som spelar. Men enligt statistiken från svenska, europeiska och nordamerikanska branschorganisationer är medelåldern runt 35 år och det är i stort sett en jämn könsfördelning, med bara några få procents övervikt åt killar-hållet.
För att kunna ta bra och vettiga beslut kring spel och spelande, och ja där är skärmtidsfrågan inräknad, behövs korrekta beslutsunderlag. Jag tycker att de där magkänslebaserade argumenten vi sett genom åren om dataspel, videovåld och hårdrock känns lite passé, vi kan bättre än så. Nu känns det lite väl lokalpatriotiskt att fortsätta hylla det vi gör i Skövde, men det är svårt att låta bli när vi är bäst, så jag kör på: Hur gör vi då för att få väl underbyggd data för att ta fram en ordentlig nationell strategi för dataspelsområdet? Forska kring det så klart! Var finns det spelforskning som kan användas för det? Högskolan i Skövde så klart!
Ja ni hör ju, det är bara att kolla på vår lokala spelsatsning för att fatta att det går om en vill. Och vi hjälper gärna till, för om Sverige blir en ännu starkare spelutvecklingsnation kommer det cementera Skövde som en ledare för en av våra viktigaste framtidsindustrier. Så kan det gå när det satsas!
Krönika i SLA
Krönikan är skriven av Marcus Toftedahl, affärscoach på Science Park Skövde, och publicerades i SLA
19 september 2023.