Startupföretaget Awaresome bygger och testar prototyp för att förändra matsystemet

Foodtopia_1200x670.jpg

Hur kommer vi att välja mat i framtiden när extrema väderhändelser, matbrist och bristande information om innehållet blir en del av vardagen? Startupföretaget Awaresome har, tillsammans med forskningsinstitutet RISE och designbyrån Boid, utvecklat en framtidsprototyp som får konsumenter att reflektera över sina hälsosamma matval baserat på deras egna inköpsdata. Prototypen kommer att visas på en vernissage arrangerad av Vinnova på Universeum i Göteborg den 31 januari.

Enligt ICAs framtidsrapport från 2019 vill 40 procent av konsumenterna äta mer hälsosamt, och en undersökning från SLU Holding samma år visar att 50 procent av konsumenterna vill äta mer hållbart. Problemet är att många upplever det som svårt att veta hur. Mats Wiktorsson, vd för Awaresome, beskriver hur företagets lösning tar sig an denna utmaning.

- Vi har tänkt mycket på mat och hur den påverkar oss och planeten. Vi ville själva börja äta mer hälsosamt och hållbart, men insåg hur komplext det var. Det som är nyttigt och bra kanske inte alltid är så bra för miljön och tvärtom. Sedan är det svårt som konsument att tolka marknadsföring och all information runt mat. Det måste vara enkelt och smidigt, för annars blir det ingen förändring, förklarar Mats och fortsätter:

Awaresome3.jpg

– Vi vill göra skillnad och bygger därför ett system som kan underlätta dessa matval, baserat på hur konsumenter handlar och vilka mål de har för att förändra sitt ätande. Det är dock kopplat till faktorer som vanor och normer, vilket gör det ganska komplext. Därför har vi utvecklat en framtidsprototyp som ska få konsumenter att reflektera över sina matval och hur situationen kan se ut år 2039 om inga åtgärder vidtas.

"Teknik och data kan ge konsumenter bättre förutsättningar”

Awaresome har sedan våren 2025 varit en del av ett Vinnovafinansierat projekt som utvecklar framtidsprototyper för att hantera de hälsoutmaningar som matsystemet står inför. Projektet genomförs i samarbete med RISE och designbyrån Boid och fokuserar på att visa hur datadelning och information kan bidra till ett mer hållbart matsystem i framtiden.

– Vi står inför stora hälsoutmaningar och klimatförändringar som påverkar vår tillgång till mat. Vårt bidrag är att visa hur teknik och data kan ge konsumenter bättre förutsättningar att göra informerade val i en tid av osäkerhet, förklarar Mats Wiktorsson.

Prototyp-testning på Balthazar Science Center

I slutet av november testades en tidig version av prototypen, som kallas Foodtopia, på Balthazar Science Center i Skövde. Prototypen består av en digital upplevelse som belyser de hälsoutmaningar vi ställs inför när vi ska välja mat år 2039 - bland annat matbrist, stigande priser och bristande information om vad maten innehåller. Det ställer höga krav på dig som konsument.

Awaresome1.jpg

Målgruppen för testet var medvetna konsumenter, och projektgruppen ville prova funktionaliteten och hur prototypen uppfattades.

– Det var en mycket givande dag i en perfekt testmiljö. Testpersonerna gav oss värdefulla synpunkter och förbättringsförslag som vi nu tar med oss framåt.

Nästa steg är Universeum i Göteborg

Prototyp-testningen har gjort Awaresome ännu bättre förberedda inför nästa stora milstolpe. Den 31 januari deltar de, tillsammans med RISE och Boid, i en framtidsvernissage på Universeum i Göteborg, arrangerad av Vinnova. Tillsammans med ett 30-tal andra prototyper kommer projektet att visa upp sin lösning för allmänheten, företag och politiker. Syftet är att skapa en dialog om våra matvanor och hur datadelning kan bidra till mer hälsosamma val. Forskning visar redan idag att en fjärdedel av oss riskerar att dö i förtid på grund av ohälsosamma matvanor.

– Vi och våra partners ser fram emot spännande dialoger och nya insikter under vernissagen. Det är en fantastisk möjlighet att visa hur innovation kan skapa verklig förändring i samhället och bidra till en mer hållbar framtid, avslutar Mats Wiktorsson.

Kort om projektet

Projektet är ett samarbete mellan Awaresome, forskningsinstitutet RISE och designbyrån Boid och är finansierat av Vinnova. Syftet är att inspirera och kanske till och med provocera för att få konsumenter, handel och politiker att förstå vart vi skulle kunna vara på väg och att det utvecklas en betydande dialog om hur datadelning och information kan förenkla för hälsosamma matval.