Hur kunde gamification höja Chalmersstudenternas betyg med 284 %?

AdamPalmqvist_2000x1000.jpg

Tidiga avhopp inom högre utbildning är ett växande problem. Vinnova-projektet GARFIEID avser att öka studenters genomströmning på högskolan utan att sänka kvalitén på utbildningen. Men hur skulle det gå till? Projektet använde metoder ur interaktions- och speldesign för att öka studenternas engagemang – då främst gamification.

Gamification, speldesign i andra kontexter än spel, är en metod för att entusiasmera användarna och intressera dem för ett stoff.

Om föreläsningen

Lunchföreläsningen kommer att ge dig förståelse hur gamification kan se ut, hur det är uppbyggt och hur det kan användas för att motivera och engagera individer inför moment eller en önskad beteendeförändring. Föreläsningens särskilda case kommer att vara Vinnova-projektet GARFIEID Gamification of Automation stRategies For InDustry 4.0.

Föreläsningen vänder sig till dig som är intresserad av beteenden och som vill få en inblick i vad gamification är och hur det kan användas. Kanske har du en ledande position, eller så är du bara intresserad av att lära dig mer om hur spel kan användas till annat än nöje.

Om föreläsaren

Föreläsaren Adam Palmquist, är legitimerad lärare och doktorand på Högskolan i Skövde, och författare till boken "Det spelifierade klassrummet". Adam har mångårig erfarenhet av att arbeta som skolutvecklare men också pedagogisk konsult för olika industri- och teknikföretag, spelstudios, science parks och högskolor. Han är flitigt anlitad föreläsare över hela Europa.
Läs mer på: www.adam-palmquist.se.

Syftet med våra lunchföreläsningar

Verksamheten i Science Park Skövde bygger på många människors kunskap och kompetens. Våra lunchföreläsningar har som syfte att låta fler ta del av detta, men också att uppmuntra möten mellan människor. Vi vill ha nyttan för åhöraren i fokus, vilket innebär att föreläsaren utgår från nyttan för publiken snarare än försäljning av sina egna produkter och tjänster.

Vår grundtanke är Pay it forward, därför ställer vi krav på föreläsarna och deras material, allt för att säkerställa att du får ut mesta möjliga nytta av din lunchtimme.

mer information

Det är drop-in från kl. 11.45 och föreläsningen startar kl. 12.00. Om du vill äta lunch under föreläsningen så finns det mat att köpa i Restaurang Orangeriet eller i Caféet i Växthuset.

Har du frågor är du välkommen att skicka ett mejl till event@scienceparkskovde.se

Arrangör: Science Park Skövde

Plats: Spegeln i Portalen, Science Park Skövde

Datum och tid:

Anmälan