Hur kan vi bryta barriärerna för kvinnliga entreprenörer inom dataspelsindustrin

Miniconference

Hur är det att vara kvinnlig spelutvecklare och entreprenör? Vad är bästa praxis när du bygger ditt team? Om du nyligen startat ditt företag, hur svårt är det att få ett förlag eller ett investeraravtal? Eller är det lättare än du kanske tror? Under minikonferensen kommer vi att ställa frågor och få svar som avslöjar sanningar, fallgropar och myter i spelbranschen.

In English

Spelindustrin är en snabbt växande industri på en global marknad. Den ger jobbmöjligheter, skattepengar och underhållning för många människor. Spelindustrin har dock några utmaningar att lösa för att nå sin fulla potential. Enligt Game Developer Index 2020 är branschens största utmaningar tillgång till kompetens och finansiering, mångfald samt inkludering.

Under denna minikonferens kommer vi att presentera resultaten av GIG 2020, ett treårigt projekt som har syftat till att öka mångfalden bland nya spelföretag. Vi kommer att dela med oss ​​av våra erfarenheter från våra ansträngningar att ta bort hindren för kvinnliga spelentreprenörer och presentera vad vi strävar efter att göra för att öka mångfalden och inkluderingen i vårt spelutvecklingssamhälle.

Tre kvinnor om att starta eget företag

Varför finns det så få kvinnliga grundare av spelföretag? Vilka är hindren? Vad kan spelbranschen göra för att skapa en mer inkluderande miljö och uppnå lika möjligheter för alla? För att svara på dessa frågor har vi bjudit in tre kvinnliga spelentreprenörer som kommer att presentera sina erfarenheter från att starta ett eget spelföretag: Linda Kiby Zetterman, Warpzone Studios, Anna Jenelius, Valiant Game Studio och Sanna Ylwén, Subfrost Interactive.

Kvinnliga företagare får bara cirka 1% av investeringskapitalet. Varför är det så? Och vad kan man göra för att öka deras möjligheter att skaffa finansiering? Vad letar investerare i nya företag efter? Dessa frågor kommer att diskuteras av en grupp seniora investerare som kommer att ge sin syn på jämställdhet, hållbarhet och vad de söker efter i sin strävan att hitta nästa Valheim- eller Goat Simulator. I panelen hittar vi Embracer Group, Amplifier Game Invest och Almi Invest.

Dagens moderator är Per Strömbäck från Dataspelsbranschen.

Sista anmälningsdag: 21 juni
Länken kommer att skickas ut ett par dagar före konferensen.

Till detta event har vi ett maxantal på 100 deltagare och eventet hålls på engelska.

Arrangör: Science Park Skövde AB

Plats: Digitalt

Datum och tid:

Lägg till i kalender