Krönika: "En spjutspetsgeneralists betraktelser"

Krönika i SLA - Carolina Green.jpg

I jobbet som affärsutvecklare på Science Park Skövde får man vara med om mycket spännande. Man får också lära sig om både det ena och det andra och många gånger förväntas man dessutom ha vetskap om både högt och lågt. En före detta chef kallade oss för ”spjutspetsgeneralister”, ett begrepp som åtminstone passar mig väldigt bra. Här är vi ju förstås olika, vi människor. Somliga är jättebra på en enskild sak, somliga är lite småbra på en hel massa saker. Jag tillhör utan tvekan den senare kategorin.

Den senaste tiden har jag dock upplevt något som ställer min breda kunskap om diverse saker på sin spets. Jag har insett att världen är ojämlik på fler sätt än jag innan förstod, framför allt inom ett särskilt område. Jag tänker på det här med hållbarhet. I tjänsten premieras insatser mot företag som hjälper dem att ta steg mot en ökad hållbarhet. Vi letar efter företag som kan bli mer cirkulära, alltså företag som till exempel vill jobba mot att inte alls ha något svinn, utan där det som kunde varit avfall i stället kan bli en råvara, i det egna företaget eller hos någon annan.

Eller företag som slutar sälja sina prylar och istället hyr ut dem, så att produkterna får jobba då de verkligen behövs i stället för att samla damm alla de dagar då ägaren inte nyttjar dem. Ett exempel på den här typen av ”tjänstefiering” är Spotify. Förr var det ju otänkbart att inte äga själva skivan, men idag betalar vi gladeligen en månadsavgift för att få tillgång till den musik vi för dagen vill lyssna på. Det är en spännande utveckling och det är givetvis en ynnest att få vara en del i att leta efter de möjligheter som möjliggör företagande imorgon. Det enda vi i dagsläget vet, är att saker måste ändras i framtiden. Den som inte är redo och framsynt i sin tanke kommer med största sannolikhet inte att vara aktuell imorgon.

Nu kanske du undrar vad det är jag pratar om, och varför ska man ändra på vinnande koncept? Jo, det vi vet idag är att arbetet med Agenda 2030, klimatmålen, behöver steppas upp. Detta drabbar oss alla på ett eller annat sätt, och är du företagare så kommer du att märka det i lagstiftning och hållbarhetsrapportering framöver. Så, vi som kallar oss för företagens vänner, vi gör allt vi kan för att utbilda, stötta, coacha och hitta projekt som hjälper företag att lyfta blicken.

Men så en dag, tittade jag ut över publikhavet på ett av våra event (som var superbra och lärorikt!), och insåg att vi ju ofta talar för de redan frälsta. Den som väljer att delta på en aktivitet som handlar om hållbarhet, är många gånger redan lite insatt i ämnet! Ungefär som att friskvårdsbidrag ofta gynnar den som redan tränar, men kanske inte nödvändigtvis motiverar den som ännu inte kommit igång.

Så vad gör vi egentligen för skillnad på det stora hela? Jag vet inte med säkerhet, men jag tycker att det är fantastiskt att vara med och stötta företag att testa nya saker, att få hänga med på ett hörn när de trampar upp stigar ingen tidigare gått på, och att företagen kan känna att vi finns där, som någon som står bakom och hejar på under deras resa.

Man är ju också människa, även om man är affärsutvecklare, och med det sagt hamnar man ju då och då i situationer i privatlivet. Man småpratar under en middag med vänner och bekanta, och då kan i alla fall jag inse att den kunskapen som vi får till oss på jobbet gällande just hållbarhet, inte alltid når ut i stugorna. Och det är kanske inte heller så konstigt, om vi bara lyckas locka dem som redan är insatta till våra event? Men, jag känner att jag blir lite mörkrädd ibland när jag hör hur det stoltseras över val eller inköp. Konsumtionssamhället som många av oss är fast i är inte funktionellt över tid, slit och släng är inte här för att stanna.

Det kommer krävas en förändring av både dig och mig och de företag vi arbetar på, vare sig vi vill det eller ej. Så frågan är: Vilken liten förändring kan du i din vardag göra? Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Och det är en bra start.

Krönka i Skaraborgs Allehanda

Krönikan är skriven av Carolina Green, affärsutvecklare på Science Park Skövde, och publicerades i SLA
2 april 2024.